Dne 31. ledna 2019 vydala Česká národní banka první pamětní bankovku v nominální hodnotě 100 Kč ke 100. výročí budování československé měny. Bankovka je 84 mm široká a 194 mm dlouhá. Přípustná odchylka v její šířce je 1,5 mm a v její délce 1,5 mm. Bankovka je vytištěna na přírodně zbarveném papíru s lokálním stupňovitým vodoznakem, běločarým vodoznakem a ochranným proužkem. Stupňovitý vodoznak je umístěn na 53 mm širokém nepotištěném okraji bankovky (dále jen „kupon“) a tvoří jej portrét Aloise Rašína. Vedle stupňovitého vodoznaku s portrétem Aloise Rašína je směrem ke středu bankovky běločarý vodoznak označující hodnotu „100“ a lipový list s plodem. Bankovkový papír použitý pro tisk bankovek je opatřen viditelnými oranžovými ochrannými vlákny o délce přibližně 6 mm. Na lícní i rubové straně bankovky jsou tiskem z plochy vytištěny na kuponu žluté kroužky. Bankovka je opatřena ochrannou soutiskovou značkou v pravé horní části tiskového obrazce lícní strany a levé horní části tiskového obrazce rubové strany v podobě linek a plošek na lipovém lístku. V průsvitu proti světlu se linky a plošky soutiskové značky z obou stran bankovky spojí ve stylizovaná písmena AR.
Na líci bankovky je v levé části tiskového obrazce portrét prvního československého ministra financí Aloise Rašína. Je vytištěn tiskem z hloubky v barvě hnědé. Vpravo od portrétu je vyobrazena budova ústředí České národní banky v Praze se sousoším Světlonoše se lvem, která je vytištěna tiskem z plochy v odstínech žluté, oranžové a hnědé barvy. V dolní části budovy je opticky proměnlivou barvou vytištěna kruhová plocha s monogramem Republiky československé „RČS“ a lipovými lístky. Proměnlivá barva se v závislosti na úhlu dopadu světla mění ze zelené na zlatavou. Vpravo od budovy jsou tiskem z hloubky vytištěny lipové listy v odstínech hnědé barvy. Při spodním okraji bankovky vlevo je drobným písmem vytištěno tiskem z hloubky v barvě hnědé jméno autorky výtvarného návrhu bankovky „EVA HAŠKOVÁ INV.“, vpravo jméno rytce „MARTIN SRB SC.“. V pravé části tiskového obrazce je ve dvou řádcích umístěn text slovně označující nominální hodnotu bankovky „STO KORUN ČESKÝCH“, pod ním je ve dvou řádcích uveden název emisní banky „ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA“. Plocha písmen slova STO je vyplněna opakujícím se mikrotextem „STO“. Vpravo od monogramu je označení představitele emisní banky slovem „GUVERNÉR“ a faksimile jeho podpisu. Letopočet vydání bankovky „2019“ je umístěn vlevo od monogramu. Na pásu při pravém okraji bankovky je negativně vyznačeno číslo „100“ a opakující se mikrotext „100“. Všechny uvedené texty jsou vytištěny tiskem z hloubky v barvě tmavě hnědé. Podtisk bankovky je vytištěn tiskem z plochy s drobným rastrem v odstínech žluté a oranžové barvy s opakujícím se mikrotextem „ČNB 100“.
V horní části kupónu je vytištěno tiskem z hloubky v odstínech žluté a hnědé barvy hodnotové číslo „100“ označující nominální hodnotu bankovky. Plocha číslic je vyplněna opakujícím se mikrotextem „AR“. V dolní části kuponu je vytištěn v kruhové ploše tiskem z hloubky v barvě hnědé český heraldický lev se srdečním štítem se znakem Slovenska. V kruhové ploše se lvem je umístěn skrytý obrazec, který při určitém úhlu dopadu světla vytváří tmavé nebo světlé číslo „100“.
Na rubu bankovky je uprostřed tiskového obrazce vytištěna alegorická hlava Republiky s náznakem frygické čapky z průčelí budovy Státní tiskárny cenin v Praze. Vlevo od portrétu je vytištěno průčelí tzv. Schebkova paláce v Praze, někdejšího sídla Bankovního úřadu ministerstva financí a Národní banky Československé. Hlavu zprava částečně překrývá vavřínová ratolest. Pod ratolestí je umístěn velký státní znak České republiky. Pod hlavou je umístěn text „1919“ a „2019“. Průčelí Schebkova paláce, portrét, kontura vavřínové ratolesti a státní znak jsou vytištěny tiskem z hloubky v odstínech šedé a hnědé barvy. Na pásu při levém okraji bankovky je negativně vyznačeno číslo „100“ a opakující se mikrotext „100“. Souběžně se spodní stranou bankovky je dole umístěn nápis „PADĚLÁNÍ BANKOVEK SE TRESTÁ PODLE ZÁKONA“. Při spodním okraji bankovky je drobným písmem vlevo vytištěn nápis „© ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA“, uprostřed „STÁTNÍ TISKÁRNA CENIN, STÁTNÍ PODNIK, PRAHA“ a vpravo jméno rytce „MARTIN SRB SC.“. Při dolním a pravém okraji tiskového obrazce jsou zvlněné rastrové pásy s opakujícím se pozitivním a negativním mikrotextem se jmény představitelů centrální banky v letech 1919 až 2019. Všechny uvedené části tiskového obrazce a výplně hlubotiskových kontur jsou vytištěny tiskem z plochy v odstínech žluté, oranžové, šedé a hnědé barvy.
V horní části kupónu je vytištěno tiskem z plochy v odstínech šedé, žluté a oranžové barvy hodnotové číslo „100“ označující nominální hodnotu bankovky. Plocha číslic je vyplněna v horní části drobným rastrem a v dolní části opakujícím se mikrotextem „100“. Podtisk bankovky je vytištěn tiskem z plochy s drobným rastrem v odstínech žluté, oranžové a šedé barvy s opakujícím se mikrotextem „ČNB 100“ a „1919“ „2019“.
Označení série bankovky dvěma velkými písmeny abecedy a dvojmístným číslem a šestimístné pořadové číslo bankovky je vytištěno ve vodorovném směru vpravo dole a vlevo nahoře. Obě označení série a pořadová čísla bankovky jsou vytištěna tiskem z výšky v barvě černé.
Česká národní banka uzavřela soutěž o cenu nejhodnotnějším návrhům bankovky 100 Kč vzor 2019. Vydáním bankovky 100 Kč vzor 2019 má být nejširší veřejnosti připomenuto 100. výročí budování československé měny od jejího zavedení v roce 1919.
Tato nová "stovka" nemá stokorunu s Karlem IV nahradit. Ta zůstane v
platnosti. Nová bankovka je pamětní, bude vydána pouze v omezeném počtu
kusů.
K předložení svých uměleckých návrhů byli vyzvání tito výtvarníci (uvedeni v abecedním pořádku): akademická malířka Eva Hašková, akademický malíř Jan Kavan, akademický malíř Zdeněk Netopil, akademický malíř Karel Zeman. O cenu se mimo vyzvaných výtvarníků
se ucházeli i další výtvarníci.
K realizaci byl vybrán návrh Evy Haškové. Grafička a ilustrátorka Eva Hašková se narodila 4. ledna 1946 v Kladně. Absolvovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v r. 1974 u profesora Zdenka Sklenáře. Věnuje se volné grafice a ilustracím. Tvoří převážně kombinovanou technikou z hloubky, leptem a akvatintou. Používá tlumené barevnosti, která jako výrazný výtvarný prostředek slouží k dosažení působivého estetického dojmu. Už její absolventská práce z roku 1974 - ilustrace k Nezvalové Valerii a týdnu divů, které vytvořila barevnou kombinovanou technikou - vzbudila pozornost editorů grafik a bibliofilských tisků v Lyře pragensis, a tak r. 1976 se právě těmito kouzelnými ilustracemi představila Hašková širšímu okruhu sběratelů a bibliofilů. Je členkou SČUG Hollar.
Grafické listy Eva Haškové překvapují bohatstvím tónů, mnohdy i barevné škály, ale vždy zajímavou a neotřelou kompozicí. Jejími oblíbenými barvami jsou hnědá a zelená, někdy užije i kombinace modré s fialovou. Mnohé její práce navazují na dekorativní bohatství secese jak celkovou kompozicí, tak i řadou motivů rostlinných. /Kabinet české grafiky/