ČASOPIS MINCE A BANKOVKY Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.
Rudolf II. 200 Kč 2012
Také Česká národní banka připomíná 400. výročí úmrtí význačného panovníka Rudolfa II. Činí tak vydáním pamětní stříbrné mince. Dvousetkoruna s vyobrazením tohoto římského císaře a českého krále je v prodeji od 11. ledna 2012.
V červenci 2010 v yhlásila ČNB celostátní neomezenou anonymní soutěž na umělecký návrh pamětní stříbrné dvousetkoruny, věnované Rudolfu II. Předložené návrhy stříbrné mince hodnotila dne 19. října 2010 Komise pro posuzování návrhů na české peníze. Odbornou poradkyní byla prof. PhDr. Marie Bláhová, DrSc., z Filosof ické fakulty Univerzity Karlovy. Do soutěže se přihlásilo 27 výtvarníků, kteří předložili celkem 34 sádrov ých modelů.
Pro nepří liš přesvědčivé portréty Rudolfa II., nedostatečné v ystižení tématu, případně pro v ýtvarné nedostatky v kompozici, písmu či modelaci bylo v prvním kole vyřazeno hned dvacet návrhů. Devět návrhů, s kvalitnějšími portréty a v yšší výtvarnou úrovní, získalo odměnu ve druhém kole. Do třetího kola pak postoupila pětice návrhů. Ty byly podle názorů členů komise v ýtvarně nejzdařilejší a nejvýstižněji zobrazovaly zadané téma.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2012
Karel Plíva Medaili vnímám spíš z technické stránky
Vznik pamětní medaile je poměrně složitý proces, na němž se podílí celý tým odborníků. Kromě výtvarníka a rytce jsou to i další odborníci, kteří se však příliš často neobjevují na výsluní mediálního zájmu.
Bez jejich práce a technologických znalostí by však moderní numismatická výroba fungovala jen stěží. Jedním z nich je i designer a operátor CNC obráběcích strojů Karel Plíva.
Přibližte čtenářům, v čem spočívá vaše práce?
Mým úkolem je technická příprava a zpracování zakázky. Zjednodušeně řečeno: začínám od sádrového modelu, případně náčrtku, který dostanu od výtvarníka a končím vlastním obráběním razidla. Do procesu samozřejmě patří spousta úkonů, ať už se jedná o úpravu rozměrů finálního výrobku, optimalizaci elektronicky zpracovaného návrhu, či vychytání různých chyb a technických nedostatků. Dá se říct, že moje činnost dokáže zjednodušit a zrychlit práci rytců, proofařů a dalších specialistů, ale rozhodně nemůže jejich dovednost nahradit. A to je dobře, protože technika je dobrý pomocník, ale zlý pán. Ruční podíl práce je to, co dělá medaili hezkou, jedinečnou. Mincovní svět čím dál víc opouští ruční podíl práce a nahrazuje ho efektivní, výkonnou, předvídatelnou, ale nudnou a nezajímavou technikou.
Co patří k nejběžnějším úpravám digitalizovaného návrhu?
Jedná se o různé nerovnosti, retuše nebo doplnění značek. Důležitý aspekt je samozřejmě vyrobitelnost. Výtvarníci nemívají vždy jednotná pravidla a nedodržení určitých parametrů může například způsobit problémy s tečením materiálu při ražbě, nebo s realizací proof kvality. Tečení materiálu je ovlivněno řadou parametrů a vlastností, které se snaží hlídat a vylepšit mnoho odborníků v průběhu výrobního procesu.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2013