Automobilka Škoda Mladá Boleslav – česká automobilka, jejíž historie sahá až do roku 1895. V roce 1990 se stala součástí německého koncernu Volkswagen.
Předchůdcem úspěšné české automobilky Škoda byla firma Laurin & Klement, která se v samém začátku zabývala výrobou jízdních kol. O čtyři roky později už se v její nabídce objevily i motocykly, jež byly nasazovány do soutěží. V roce 1905 opustil továrnu první automobil Voiturette A, který se stal velmi populární. V době první světové války firma (od roku 1907 akciová společnost) vyráběla pro armádu. Slibný rozvoj přibrzdila hospodářská krize, v jejímž důsledku Laurin & Klement přišel o řadu zakázek. Firmu navíc v roce 1924 postihl rozsáhlý požár, takže se majitelé nakonec rozhodli ji prodat plzeňské Škodě. To však zároveň znamenalo zánik značky Laurin & Klement a vozy opouštějící brány podniku už nesly logo Škoda. Nejúspěšnějším modelem v meziválečném období stal vůz Škoda Popular. Za druhé světové války firmu převzal jeden z největších německých koncernů Hermann-Göring-Werke a výroba dostala převážně vojenský charakter. V roce 1945 byla továrna značně poničena spojeneckým bombardováním. Kvůli strategickému významu byl v podniku brzy po osvobození obnoven provoz. Zároveň docházelo k reorganizacím: byla ukončena výroba autobusů, kterou převzala Karosa Vysoké Mýto, nákladní automobily pak montovala továrna LIAZ. Produkce osobních automobilů se z Plzně přesunula do AZNP Škoda Mladá Boleslav, která se stala prakticky monopolním výrobcem ve třídě malých rodinných vozů v Československu. Úspěchy doma i v zahraničí sklízely modely Spartak, Octavia a Felicia. Moderními tvary zaujala i Škoda 1000 MB. Nástupnické modely však za západní konkurencí začaly technicky zaostávat a především lpění na zastaralé koncepci s motorem vzadu odsunulo Škodu na vedlejší kolej. V centrálně řízených ekonomikách zemí RVHP však míra a rychlost modernizace nehrála takovou roli. Přesto vznikala řada zajímavých prototypů.
Nová éra nastala po roce 1991, kdy se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen, do něhož patří také Audi a Seat. Německá automobilka přinesla moderní technologie a investice, díky nimž se Škoda auto stala významným hráčem nejen na středoevropském, ale i na světovém trhu.