Pamětní
stříbrná mince v nominální hodnotě 200 slovenských korun k 150.
výročí příchodu prvního parního vlaku na Slovensko
Železniční
trať Marchegg – Bratislava, budovaná v letech 1844 – 1848, byla
první tratí s parní dopravou na území Slovenska, jako i celého bývalého
Uherska. Při její výstavbě byl vybudován nejdelší železniční most na
řece Moravě (476 m) a jeden z prvních nejdelších tunelů v Evropě
(703,6 m). Na zabezpečení řízení dopravy mezi Gänserndorfem a
Bratislavou bylo zřízeno první telegrafní spojení na Slovensku. První
vlak tažený parní lokomotivou přijel do Bratislavy 20. srpna 1848. Otevření
této železniční trati položilo základ vzniku železnic na Slovensku a
vytvořilo podmínky pro spojení Bratislavy s celým budoucím železničním
systémem v Evropě.
200 Slovak crown silver coin commemorating the 150th
anniversary of the arrival of first steam Train in Slovakia
The Marchegg – Bratislava railway, constructed over
the years 1844 – 1848, was the first steam – operated railway line in the
territory of Slovakia, a well as the whole of former Greater Hungary. During
construction, the longest railway bridge over the river Morava (476 m) and one
of the first long tunnels in Europe (703,6) were built. In order to control
traffic between Gänserndorf and Bratislava, the first telegraph exchange link
was established in Slovakia. The first train pulled by a steam locomotive
arrived in Bratislava on August 20, 1848. The opening of this railway track
laid the foundation for establishment of a railway network in Slovakia and
created the conditions for linking Bratislava wit the railway system in Europe.
Silberne Gedenkmünze im Nominalwert von 200
slowakischen Kronen zum 150. Jahrestag der Ankunft der ersten Dampfeisenbahn
in der Slowakei
Die in den Jahren 1844 – 1848 errichtete
Eisenbahnstrecke Marchegg – Bratislava war auf dem Gebiet der Slowakei, wie
auch des ganzen ehemaligen Ungarns die erste Strecke mit Dampfbetreibung. Bei
ihrer Errichtung wurde die längste Eisenbahnbrücke über den Fluss Morava
(476 m) und einer der ersten längerer Tunnel (703,6) in Europa gebaut. Zur
Sicherstellung der Steuerung des Verkehrs zwischen Gänserndorf und Bratislava
wurde die erste telegrafische Verbindung in der Slowakei geschaffen. Der erste,
durch eine Dampflokomotive gezogene Zug kam am 20. August 1848 in Bratislava
an. Die Eröffnung dieser Eisenbahn in der Slowakei und schuf die Bedingungen
für die Verbindung Bratislavas mit dem ganzen künftigen Eisenbahnsystem in
Europa.