100. výročí zahájení činnosti České filharmonie
Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
provedení b.k.:
provedení proof:
100. výročí zahájení činnosti České filharmonie
Koncertní sezóny v letech 1995 a 1996 byly pro českou hudbu velmi významné,
neboť byly spojeny s oslavami 50. konání hudebního festivalu Pražské jaro a
100. Výročí zahájení činnosti České filharmonie. Slavnostní atmosféra
jubilejní koncertní sezóny byla poněkud narušena spory mezi hudebníky, mezi
části hudebníků a šéfdirigentem, mezi šéfdirigentem a ředitelem filharmonie
a šéfdirigentem a ministerstvem kultury. I když se na venek jádro problémů
prezentovalo jako spory o uměleckou koncepci a hovořilo se o snižující se
kvalitě přednesu světově proslulého hudebního tělesa, hudbymilovné
veřejnosti bylo zřejmé, že jde především o peníze. Napjatá situace dosáhla
vrcholu, když v souvislosti s německou národností tehdejšího šéfdirigenta
Gerda Albrechta byly do sporu velmi nevhodně zataženy i nacionální prvky.
Situace se poněkud uklidnila po Albrechtově odchodu z České filharmonie.
Hudební téma bylo pro výtvarníky zřejmě velmi atraktivní, neboť soutěž
byla neobvykle bohatě obeslána celkem 27 soutěžními návrhy. Hodnocení
proběhlo dne 7. června 1995, v době vrcholu jubilejního pražského hudebního
festivalu.
Výsledek znamenal návrat na výsluní pro Vladimíra Oppla,
jehož návrh na pamětní stříbrnou minci byl vybrán k realizaci po dlouhých
pěti letech. Oppl si vybral jako ústřední motiv rubové strany průčelí
Zítkovy a Schulzovy neorenesanční budovy Rudolfína, která je s Českou
filharmonii historicky spjata. Tu doplnil „stylizovaným bohatým hudebním
zátiším a dokázal tak zdůraznit slavnostní charakter této mince“.
Stejně jako u jedné z prvních Opplových mincí, pamětní stříbrné 100 Kč mince
z roku 1983 ke znovuotevření Národního divadla, se Opplovi podařilo ve
zkratce plně vystihnout atmosféru budovy. Nepravidelnost a nesymetričnost
architektonických prvků spolu se stylizací hudebních nástrojů vyvolává
určité napětí, charakteristické pro ono poněkud neurovnané období v historii
České filharmonie.
Druhou cenu obdržel návrh Jiřího Harcuby, který
si jako ústřední motiv mince vybral sochu Antonína Wagnera, ztvárňující
alegorii hudby a tvořící součást sochařské výzdoby Rudolfína. Třetí cenu
obdržel návrh Petra Horáka, u něhož komise ocenila kompozici stylizovaných
varhan s architektonickým prvkem a upraveným logem České filharmonie.
Mince byla vydána do oběhu již před vánoci, dne 13. prosince 1995, neboť
slavností koncert ke 100. výročí filharmonie se konal krátce po Novém roce
1996.
POZNÁMKA |
Mince není
zobrazena ve skutečné velikosti. Kliknutím na obrázek se zvětší. K minci je dodáván certifikát potvrzující její parametry. |