r. 1996 100. výročí narození Karla Svolinského
Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Sádrový model: ak. soch. Vladimír Oppl
-
Další informace k této minci
naleznete zde.
100. výročí narození Karla Svolinského
Také soutěž na
návrh pamětní mince k 100. výročí narození malíře a grafika Karla
Svolinského znamenala úspěch pro Vladimíra Oppla. Soutěž byla obeslána
ještě větším množstvím návrhů než soutěž na pamětní minci ke 100. výročí
České filharmonie. Do České národní banky došlo do uzávěrky soutěže celkem
32 podání.
Svolinského tvorba vycházející z lidových motivů je
starší generaci známa především z ilustrací knih pro děti. Svolinský však
hrál velmi významnou úlohu i jako autor návrhů bankovek a jako pedagog,
který vychoval na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové další grafiky
podílející se na jejich přípravě.
Několik návrhů bankovek
z depozitáře České národní banky bylo zapůjčeno na výstavu k poctě K.
Svolinského uspořádanou spolkem Českých grafických umělců Hollar a
nazvanou „Karel Svolinský a jeho žáci“ v lednu 1996. Na tuto výstavu pak
na jaře 1996 navázala úspěšná výstava bankovkové grafiky uspořádaná ve
spolupráci SČUG Hollar a České národní banky. Na ni měla česká veřejnost
poprvé a před rekonstrukcí budovy ČNB naposled možnost shlédnout originály
návrhů na bankovky všech významných českých grafiků.
Řada
výtvarníků se proto rozhodla připomenout na návrzích pamětní mince
Svolinského bankovkovou tvorbu. Nejvděčnějším motivem se ukázala být
Svolinského dvacetikorunová bankovka z roku 1949, která byla velmi
populární již v době své platnosti. Vladimír Oppl měl právě ten pověstný
šťastný nápad, který ve vyrovnaných soutěžích na pamětní mince hraje
mnohdy rozhodující roli. Zvolil si pro svůj návrh pamětní mince motiv
kytice ve džbánu z rubové strany této bankovky. Ryzí grafický projev
realisticky transformoval do nízkého reliéfu respektujícího liniovou
kresbu, jako prvek příznačný pro Svolinského tvorbu. Obdobnými atributy
doplnil i plochu lícní strany v okolí státního znaku a na rozdíl od autorů
většiny dalších návrhů dosáhl harmonie výtvarného projevu lícní a rubové
strany mince.
Jiří Harcuba, jehož návrh obdržel druhou cenu,
vycházel za Svolinského dívčí hlavičky na lícní straně zmíněné
dvacetikoruny. Komise ocenila snahu inspirovat se Svolinským, ale
nerezignovat přitom na vlastní výtvarný projev a převést grafické
ztvárnění do plastického reliéfu příznačného pro medailérskou tvorbu. Na
druhé straně však komise konstatovala určitý rozpor mezi řešením návrhu
lícní a rubové strany mince. Obdobný nedostatek, názorový rozdíl mezi
plastickým řešením líce a reliéfním liniovým přepisem Svolinského tvorby
na návrhu rubu mince, komise konstatovala u návrhu Ladislava Kozáka, který
obdržel třetí cenu.
Kvality Opplova pojetí pamětní mince vynikly
tentokrát především na mincích ve špičkové kvalitě, na nichž matné linky
na lesklé základní ploše zdůraznily kouzlo grafického projevu.
Mince byly vydány do oběhu 10. ledna 1996.