100. výročí výroby prvního osobního automobilu ve střední Evropě "Präsident"
Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Sádrový model: akademický sochař Ladislav Kozák
- Další informace o této minci
Dnem 5. března 1997
vydává Česká národní banka do oběhu pamětní stříbrnou 200 Kč minci
při příležitosti 100. výročí výroby prvního osobního automobilu ve
Střední Evropě "Präsident".
Mince se vydává ve dvojím provedení ražby při zachování stejného
obrazu. V klasickém běžném a ve zvláštním špičkovém provedení tzv.
proof. Mince proof kvality se od běžné mince liší v povrchové úpravě.
Zatímco u běžné kvality je mincovní pole i reliéf leštěn stejně, u
mincí proof je mincovní pole vyleštěno do vysokého lesku a reliéf je
matován. Rozdílná je i hrana mincí, u běžné kvality je vroubkovaná, u
kvality proof je hladká.
Mince v běžném i proofovém provedení jsou raženy ze stejné slitiny
obsahující 900 dílů stříbra a l00 dílů mědi.Hrubá hmotnost mincí je
13 g, průměr 31 mm. Obdobně jako u každé ražby mincí jsou i u těchto
povoleny odchylky nahoru i dolu u obou provedení stejně. V hmotnosti to je
0,13 g, v průměru 0,1 mm, v síle 0,1 mm a v obsahu stříbra 0,5 %.
Dominantou lícní strany je velký státní znak České republiky komponovaný
do čtverce. Název státu "ČESKÁ REPUBLIKA" je v nápisu pod státním
znakem. Nominální hodnota mince 200 Kč je umístěna svisle vpravo vedle
moravské orlice. Státní znak, název státu a označení nominální
hodnoty vytvářejí čtverec, který zaujímá celou středovou část
mincovního pole. Ústředním motivem rubové strany je zobrazení automobilu
"Präsident" z profilu. Automobil je orámován neúplným čtvercem.
Pod dolní linkou čtverce je ve dvou řádcích umístěn text
"AUTOMOBIL PRÄSIDENT". Vlevo od horní části čtverce jsou svisle
umístěny letopočty "1897 - 1997". Iniciála autora návrhu mince,
akademického sochaře Ladislava Kozáka "L.K" je umístěna při
okraji mince vpravo vedle dolního rohu čtverce.
Ražbu provedla Česká mincovna a.s. v Jablonci nad Nisou, jejíž značka je umístěna
na lícní straně mince vpravo nad písmenem "A" ve slově
"REPUBLIKA".
Ke každé minci se zdarma přikládá tzv. katalogová karta pohlednicového
formátu v třešňově červené barvě. Mince je vyobrazena stříbrně
s plastickým reliéfem, technikou tzv. suché pečeti. Text je dvojjazyčný
v češtině a angličtině. Pro běžné i proofové mince je samostatná
karta.
100. výročí zahájení výroby prvního osobního automobilu
ve střední Evropě „Präsident“
Po koněspřežné
železnici, parní železní dopravě, parní vodní dopravě a koněspřežné tramvaji
přišel čas oslavit i výrobu prvního českého automobilu. Kdo by tipoval za
výrobce prvních osobních automobilů v Čechách a ve střední Evropě
mladoboleslavskou továrnu Laurin a Klement, ten by se velmi mýlil. Do historie
výroby dopravních prostředků se zapsala kopřivnická továrna na vozidla, o
hodně později i ve velmi vzdálené cizině známá pod firemním názvem „Tatra“. Je
pravda, že již v roce 1815 zkoušel v Praze svůj parní automobil Josef Božek a
v roce 1895 experimentoval opět v Praze s elektromobilem František Křižík, ve
výrobě prvního automobilce spalovacím motorem však má prvenství malé městečko
na severní Moravě. Stejná továrna se v roce 1900 proslavila výrobou prvního
nákladního automobilu u nás. Uvádí se, že první středoevropský osobní
automobil měl výkon 5 HP a cestu do Vídně urazil průměrnou rychlostí 17
km/hod. Prameny se ovšem liší a některé z nich uvádějí rychlost 25 km/hod.
Soutěže, která byla vyhodnocena dne 2. 4. 1996, se
čeští výtvarníci zúčastnili 28 návrhy. Kamenem úrazu pro řadu návrhů se stalo
historické použití loga nynější automobilky. Mnoho z nich bylo z tohoto důvodu
z dalšího hodnocení vyřazeno již v prvním kole. Diskuze před výběrem návrhů do
třetího kola byla poměrně dlouhá a ke slovu se dostala i odborná poradkyně
z podnikového muzea a. s. Tatra v Kopřivnici. Nakonec byly do závěrečné fáze
hodnocení vybrány tři celkem vyrovnané návrhy.
První
cenu komise udělila návrhu Jaroslava Bejvla, na kterém ocenila především
ušlechtilost jemného reliéfu a vyváženost kompozice lícní i rubové strany.
Jedinou připomínkou komise měla k určité stylové nejednotě tvaru písma ve
slově AUTOMOBIL a názvu „Präsident“. Pro větší bohatost detailu dostal návrh
Jaroslav Bejvla přednost před návrhem Jarmily Truhlíkové – Spěvákové, kterému byla
udělena druhá cena. Komise u tohoto návrhu vzala v úvahu i drobné závady
kompozice na rubu a textu na líci. Třetí cenu obdržel návrh Ladislava Kozáka,
kterému komise přiznala značné profesionální přednosti a zajímavou kompozici,
na druhou stranu však návrhu vyčetla určitou strohost vhodnou pro jiný druh
propagační tvorby než pro mincovnictví. V té souvislosti se hodně hovořilo o
grafickém pojetí mince, jejímuž reliéfu schází hmota.
Přestože komise doporučila k realizaci návrh Jaroslav Bejvla, bankovní rada se
rozhodla pro realizaci návrhu Ladislava kozáka, na němž je vyobrazení
automobilu zakomponováno do čtvercového rámečku. Obě strany návrhu jsou tak
vzhledem ke státnímu znaku na líci vzácně symetrické a symetrii umocňuje i
kompozice písma. Je nutno přiznat, že ve špičkové kvalitě je mince vyobrazením
„pradědečka automobilů“ velmi působivá a kontrast leštěných a matových ploch
dostatečně zobrazuje modelovaný objekt. U mincí v běžné kvalitě však je zřejmé
to, o čem komise hovořila: reliéf je nízký a spíše graficky zobrazený
automobil příliš nevynikne.
Mince byly vydány do oběhu
5. 3. 1997.