100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi
Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Údaje o minci
Dnem 18. května
vydává Česká národní banka do oběhu pamětní stříbrnou dvousetkorunu
ke 100. výročí výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi.
Dvousetkoruna je ražena ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra a 100 dílů
mědi a vydává se ve dvojím provedení, v běžném a špičkovém (proof),
, které se liší povrchovou úpravou a provedením hrany. U mincí špičkové
kvality je pole mince vysoce leštěné a reliéf je matován, hrana je hladká
s vlysem "ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA * Ag 0.900 * 13 g *". Mince běžné
kvality mají hranu vroubkovanou. Průměr mince, kterou razila Česká
Mincovna v Jablonci nad Nisou, je 31 mm, hmotnost 13 g a síla je 2,4 mm.
Obdobně jako u každé ražby mincí jsou i u těchto mincí povoleny
odchylky v průměru 0,1 mm a v síle 0,15 mm. V hmotnosti je povolena
odchylka nahoru 0,26 g a v obsahu stříbra odchylka nahoru 1 %.
Na lícní straně dvousetkoruny je uprostřed mincovního pole logo továrny
Laurin & Klement, které je současně ochrannou známkou společnosti ŠKODA
AUTO a. s. a na minci byla použita s jejím svolením. Při horním okraji
mince je neuzavřený opis s názvem státu "ČESKÁ REPUBLIKA"
ohraničený tečkami, při spodním okraji je rovněž v opisu označení
nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky "200 Kč",
taktéž ohraničené tečkami. Uprostřed při pravém okraji dvousetkoruny
je značka mincovny. Hlavním motivem rubové strany mince je vyobrazení
jednoho ze dvou prvních osobních automobilů Voiturette A vyrobených v Mladé
Boleslavi v roce 1905. Při horním okraji jsou letopočty
"1905-2005", při levém, spodním a částí pravého okraje je v
opisu text "PRVNÍ AUTOMOBIL L&K Z MLADÉ BOLESLAVI". Letopočty
i text jsou ohraničeny tečkami. Autorem výtvarného návrhu dvousetkoruny
je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Jeho autorská značka je umístěna při
pravém okraji mince nad blatníkem automobilu.
Ke každé minci se zdarma přikládá tzv. katalogová karta pohlednicového
formátu, zhotovená na polokartónu bílé barvy. Mince je vyobrazena stříbrně
s plastickým reliéfem, technikou tzv. suché pečeti. Text v černé a
tmavozelené barvě je dvojjazyčný v češtině a angličtině. Karta pro obě
provedení mince je společná.
První osobní
automobil firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi
Původní továrna velocipédů pánů
Václava Laurina a Václava Klementa byla založena v Mladé Boleslavi v roce
1895. Od roku 1899 byly vyráběny i motocykly, se, kterými slavila firma L
& K v dalších letech četné významné obchodní i sportovní úspěchy
doma i v zahraničí. V roce 1905 firma rozšířila svůj výrobní sortiment
i o automobily, a již na sklonku téhož roku byly v Boleslavi postaveny první
dvě Voituretty typu a které na rozdíl od pozdějších automobilů stejného
typu měly drátěná kola (viz obrázek). Dvousedadlové vozy značky
Voiturette A se vyráběly ještě v dalších dvou letech ve dvou provedeních
- s dělenými a nedělenými sedadly. Měly zážehový čtyřdobý motor
chlazený kapalinou, jejich maximální rychlost byla 40 km/h, hmotnost 500 až
600 kg. Celkem bylo vyrobeno více než 40 těchto automobilů.
V dalších letech, až do roku 1925 výroba osobních automobilů úspěšně
pokračovala. V červnu roku 1925 ale firma L & K, která se již předtím
přeměnila v akciovou společnost, fúzovala s Akciovou společností, dříve
Škodovými závody v Plzni, čímž obchodní značka L & K, a. s.
zanikla. Od té doby v Mladé Boleslavi vyráběné vozy nesou značku Škoda.
Jeden ze dvou automobilů vyrobených v
roce 1905
Václav Laurin 1865 -
1930
Václav Klement 1868 - 1938
Zdroj : Národního technické muzeum v Praze, ČNB - sekce peněžní a platebního styku