100. výročí narození Jana Wericha a Jiřího Voskovce
Pamětní stříbrná mince v hodnotě 200 Kč
Autor Milan Hank, manželé Velingerovi
- Další
údaje o minci
Na líci
dvousetkoruny je při levém, horním a pravém okraji v neuzavřeném opisu název
státu "ČESKÁ REPUBLIKA", při spodním okraji rovněž v neuzavřeném
opisu označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky
"200 Kč". Hlavním motivem lícní strany je dobové logo obou herců
"V + W" umístěné ve středu mincovní plochy. Vpravo od zkratky
peněžní jednotky je při spodním okraji umístěna značka mincovny, která
dvousetkorunu razila. Autorem návrhu lícní strany je Milan Hanko, jehož
iniciály, písmeno "M" vložené do horní části písmene
"H", jsou umístěny vlevo od nominální hodnoty mince, symetricky
se značkou mincovny.
Na rubu dvousetkoruny
jsou portréty Jana Wericha (vpravo) a Jiřího Voskovce (vlevo) stylizované
do podoby jejich divadelních masek. Při pravém okraji je neuzavřený opis
"JAN WERICH", při levém "JIŘĺ VOSKOVEC" a při spodním
okraji letopočty "1905 - 2005". Jména herců v opisu jsou při
horním okraji oddělena tečkou. Autorem návrhu rubové strany dvousetkoruny
je akademický sochař Jiří Velinger za grafické spolupráce akademické
malířky Evy Velingerové. Jejich společná autorská značka je umístěna
pod portréty herců.
Dvousetkoruna v běžném
i zvláštním provedení se razí ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra
a 100 dílů mědi. Hmotnost dvousetkoruny je 13 g, její průměr 31 mm a síla
2,25 mm. Hrana dvousetkoruny v běžném provedení je vroubkovaná, hrana
dvousetkoruny ve zvláštním provedení je hladká s vlysem "ČESKÁ NÁRODNĺ
BANKA * Ag 0.900 * 13 g *". Při ražbě dvousetkoruny v běžném i zvláštním
provedení je povolená odchylka v průměru 0,1 mm a v síle 0,15 mm. V
hmotnosti je povolená odchylka nahoru 0,26 g a v obsahu stříbra odchylka
nahoru 1 %.
Jan WERICH, 6. února 1905 až 31. října 1980
Jiří Voskovec (vlastním jménem Jiří Wachsmann), 19. června 1905 až 1. července 1981
Jan Werich a Jiří
Voskovec se spolu seznámili a spřátelili na reálném gymnáziu v Křemencově
ulici v Praze. Jiří Voskovec v r. 1921 odešel z Prahy na studie ve
francouzském Dijonu, oba se však znovu setkali na Karlově universitě, kde
Jan Werich studoval práva a Jiří Voskovec práva a filozofii. Ani jeden z
nich svá studia nedokončil a od r. 1927 se oba začali profesionálně věnovat
divadlu, později také filmu.
Ačkoliv každý z nich se věnoval i samostatné herecké, literární a
publicistické (event. překladatelské) činnosti, v povědomí veřejnosti
jsou oba spojeni především s Osvobozeným divadlem. V Osvobozeném divadle,
, které bylo experimentální avantgardní scénou divadelní sekce Devětsilu,
působili Voskovec s Werichem od dubna 1927. Už jejich první hra, Vest
Pocket Revue, založená na překvapivé jazykové i situační komice,
parodii, satiře, poetických, ale vtipných textech a do značné míry i na
herecké improvizaci, vzbudila značnou pozornost a nadšení, zejména mezi
mladými lidmi. Od roku 1929 začali Voskovec s Werichem trvale spolupracovat
s Jaroslavem Ježkem.
V 30. letech se až dosud společensky nezávazný humor protagonistů
Osvobozeného divadla pozvolna začal měnit na politickou satiru. Z této
doby pocházejí nejznámější divadelní hry Osel a stín, Kat a blázen,
Balada z hadrů, Rub a líc, Těžká Barbora a Pěst na oko, které reagovaly
na všechny významné domácí i mezinárodní politické události. Kvůli hře
Kat a blázen bylo Osvobozené divadlo dočasně zavřeno a herci po tu dobu
vystupovali v náhradním sále jako Spoutané divadlo. V této době
spolupracovali V + W také s filmem a natočili čtyři filmové komedie Pudr
a benzín, Peníze nebo život, Hej rup! a Svět patří nám. Jan Werich pak
ještě samostatně natočil film U nás v Kocourkově.
Po mnichovských událostech byla Osvobozenému divadlu odňata koncese a 9.
11. 1938 bylo zavřeno. Oba herci odjeli do Ameriky (i s Jaroslavem Ježkem,
, který tam v r. 1942 zemřel), kde až do konce války hráli pro české
krajany i anglicky pro americké publikum a vystupovali v českém vysílání
amerického rozhlasu. Po návratu do vlasti v divadle V + W uvedli svou
poslední hru Pěst na oko a vlastní adaptaci amerického muzikálu Divotvorný
hrnec, o obnovení Osvobozeného divadla však už neuvažovali.
V r.1948 se jejich cesty rozešly. Jiří Voskovec odešel do Paříže, kde
dva roky pracoval na sekretariátě UNESCO; napsal zde řadu rozhlasových
programů na speciální náměty OSN, založil Radiový bulletin UNESCO zaměřený
na mezinárodní spolupráci a na zpravodajství z oboru školství, vědy a
kultury. Z Paříže odjel zpět do Ameriky, kde se až do své smrti věnoval
herecké práci ve filmu, v divadle a v televizi.
Jan Werich po Voskovcově odchodu pokračoval v divadelní i filmové činnosti.
Působil v Divadle v Karlíně a později v Divadle satiry, jehož se stal ředitelem.
Přejmenoval ho na Divadlo ABC a společně s Miroslavem Horníčkem zde
obnovil a zaktualizoval některé hry z repertoáru Osvobozeného divadla. Současně
vytvořil několik vynikajících filmových rolí (Císařův pekař a Pekařův
císař, Byl jednou jeden král, Až přijde kocour). Věnoval se i rozhlasové
a televizní tvorbě (Medvěd, Uspořená libra, Kočár nejsvětější svátosti
a další) a literární a publicistické činnosti (např. Italské prázdniny,
Fimfárum, příspěvky do Literárních a Divadelních novin). Nezapomenutelná
je jeho rozhlasová četba Haškova Švejka, která byla vydána i na
gramofonových deskách.
Prameny:
ČNB sekce peněžní a platebního styku, Kolektiv: Slovník českých spisovatelů, Československý spisovatel Praha 1964, Kolektiv: Československý biografický slovník, Encyklopedický institut ČSAV, Academia Praha 1992