Zlato Numismatika



Mince státu Portugalsko

República Portuguesa
Hlavní město: Lisbon
Počet obyvatel: 9 877 000
Rozloha: 92 390 km2
Měna: 1 euro = 100 cents


ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

DALŠÍ ČLÁNKY VÍCE O ČASOPISU
Krteček v aukci Medaile pomáhá postiženým dětem
Praha – Téměř 200 000 korun vynesla dobročinná aukce medailí, které jsou věnovány památce legendárního českého výtvarníka a režiséra animovaných filmů Zdeňka Milera.

Hlavním předmětem dražby se stala světově unikátní medaile z ryzího zlata s pořadovým číslem 1. Projekt iniciovala Pražská mincovna a. s., která výtěžek věnovala Nadaci Zdeňka Milera. Aukce se konala koncem října v prostorách hotelu Kempinski v Praze.

Až na částce 150 000 korun se zastavila dražba pamětní medaile z ryzího zlata, na níž je zobrazen světově proslulý Krteček a jeho pohádkoví kamarádi. Lícní stranu zdobí portrét autora této nesmrtelné postavičky Zdeňka Milera, od jehož skonu uplynul loňského 30. listopadu přesně rok.
Vyvolávací cena tohoto výjimečného kousku o hmotnosti jedné trojské unce (31,1 g) byla pětačtyřicet tisíc korun. Celou emisi ve zlatém provedení přitom představují pouhé dva exempláře! Ten druhý věnovala Pražská mincovna rodině Zdeňka Milera a nebude obchodován.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013.



Ze světa kovových známek (7) Známky v pohostinstvích
Samozřejmostí provozu hostinců, hotelů, kaváren i dalších pohostinství v minulosti byly známky zpravidla kovové vydané k rozmanitým účelům použití. Společné měly jedno – většina z nich usnadňovala a zjednodušovala provoz podniku.



Nejstarší známé kovové známky pohostinských podniků z našeho území jsou pražského původu. Nechaly je vyrazit některé staropražské hostince již v polovině 19. století. Nesly označení Abonement Marke (obr. 1), Speise Marke, později i české legendy Oběd v předplacení (obr. 2), Předplacení na 1 oběd (obr. 3), Jídelní známka a sloužily jako předplatné na oběd. Tím, že při jejich nákupu byla poskytována sleva, zajišťovaly podniku zákazníky a byly tak jedním z prostředků konkurenčního boje. Většina jich byla popsána již v numismatické literatuře druhé poloviny devatenáctého století. První zmínka o těchto ražbách je v prodejním katalogu Killianovy sbírky, kde byl nabízen konvolut o 25 kusech1. Do své neméně obsáhlé sbírky českých ražeb je zařadil i Max Donebauer2. Podobně fungovaly pohostinské známky z pozdější doby, zejména z první poloviny minulého století s nominálními hodnotami 1 oběd (obr. 4), Menu (obr. 5), nebo jen s vyobrazením překříženého příboru (obr. 6).
Známky užívané v hostincích s hodnotou znějící na určitý objem nápoje, obyčejně 1/2 (obr. 7) nebo 1 litr piva nebo jen na blíže neurčené množství – Ein Glass (obr. 8), 1 pivo (obr. 9) či 10 piv (obr. 10), sloužily jako předplatné na oblíbený nápoj. Podobně jako u známek na jídlo i u těchto známek byla při jejich hromadném nákupu předem poskytována sleva. Mezi ražbami pohostinství jsou známky na pivo a další nápoje počtem největší skupinou.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 4/2012

Mám rád ZLATÉ MINCE .CZ
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.