Dobrodružství poznání První medaile Cypriána Karáska ze Lvovic
Medailérství je specifický výtvarný obor nejen po formální stránce.
Také obsah klade na umělce činné v téhle specializaci zvláštní nároky. Většinou se s tím setkají už v soutěžích na pamětní mince. Jsou zde znenadání přinuceni seznámit se s historickým pozadím vypsaného soutěžního tématu, o kterém do té doby často nevěděli nic. Pokud by do dobových reálií nepronikli, ukázalo by se to na výsledku. Ražbu totiž dostanou do rukou nejen lidé stejně nepoučení, ale také odborníci a ti bývají přísnými kritiky.
Vytvořit medaili s Karlem IV., T. G. Masarykem, anebo třeba s budovou Národního divadla, je obtížné vzhledem k množství dosavadních realizací na stejné téma. V takovém případě musí autor hledat nějaký neobvyklý nový přístup, ať už formální nebo obsahový, anebo rezignovat a přidržet se osvědčeného. Opačná situace nastane, když je umělec konfrontován s tématem málo nebo zcela neznámým. Ocitá se tak v situaci, které horolezci říkají prvovýstup. Jak už přirovnání naznačuje, je to situace zajímavá a případně dramatická. Měl jsem nedávno takovou možnost, když mě Pražská mincovna vyzvala k práci na portrétní oboustranné medaili věnované Cypriánu Karáskovi ze Lvovic (1514–1574). Přiznávám, že jsem do té doby o tomto českém renesančním hvězdáři, kterého například oceňoval i Tycho Brahe, nikdy neslyšel. Což byla samozřejmě moje chyba, kterou ale se mnou sdílí, jak se obávám, většina mých krajanů. Zase jednou jde o případ, kdy významná česká osobnost je víc známa a oceňována za hranicemi, než doma. Zároveň jsem si uvědomil, že mám udělat nejspíš jeho vůbec první medaili, pokud ovšem už v Německu nějakou nemají. To všechno dohromady představovalo dostatečně silnou motivaci.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.
100 LEVA 2003
Anatomie bulharské bankovky
Otázkou je, zda a proč psát krátký článek o této bankovce, která byla již dávno emitována a lidé – turisté by ji měli dávno znát.
Jako sběratel si rád přivezu nový kousek do sbírky osobně a tak jsem se letos pokusil sehnat 100 leva z roku 2003. To jsem ještě nevěděl, co jsem si to dal za sběratelský závazek, protože se jedná o současný nejvyšší nominál Bulharské Národní Banky. Na hotelové recepci jsem neuspěl a zrovna tak v hotelové směnárně. Všude mě byla nabídnuta bankovka v nominální hodnotě max. 50 leva. V kapse dvě padesáti leva a já bloudím po destinaci a hledám obchody a hotely, kde by mě mohli vyjít vstříc. Úspěch slavím až v sedmém hotelu a dávají mě vybrat pouze ze dvou kusů. Automaticky sáhnu po lepším stavu. Mám ji … K odhodlání napsat toto seznámení s bankovkou kromě příběhu, vysokého nominálu přispěl i náhodný portrét na promenádě podél pobřeží – shodou okolností se jedná o portrét osobnosti z této bankovky.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2017.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU