Upozornění: Provozní doba během vánočních svátků a na přelomu roku. Máme omezený provoz. Více na otevírací doba.
Zlaté mince Email

Jiří Trnka


Praha, 06.09.2024 16:37:25

ZPRÁVA Jiří Trnka .


Jiří Trnka (1912–1969) byl český malíř, sochař, loutkář, ilustrátor a především filmový režisér, který se stal jednou z klíčových postav československého animovaného filmu. Světový věhlas si získal především díky svým loutkovým filmům, kterými ovlivnil vývoj animace a stal se vzorem pro řadu filmařů po celém světě. Jeho práce v oblasti animace byla průkopnická a dodnes se těší velkému uznání.

Raný život a studium

Jiří Trnka se narodil 24. února 1912 v Plzni, kde od raného věku projevoval výtvarný talent. Jeho otec byl mechanik a jeho matka vedla obchod s galanterií. Už od dětství si rád hrál s loutkami a fascinovala ho tradiční česká loutková divadla. Tento zájem o loutky a výtvarné umění ho vedl k tomu, aby se přihlásil na Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, kde studoval pod vedením známého českého sochaře Jaroslava Bendy. V tomto období se Trnka začal intenzivně zajímat o loutkové divadlo a animaci, což výrazně formovalo jeho budoucí kariéru.

První kroky v kariéře

Po dokončení studií se Jiří Trnka vrátil k loutkám a založil vlastní loutkové divadlo, kde předváděl své inscenace. Už tehdy projevoval svůj jedinečný styl, který se vyznačoval propracovaností detailů a originalitou. Kromě práce s loutkami se věnoval také ilustraci knih. Jeho ilustrace se staly velmi populární a byly ceněny pro svou jemnou práci s detaily a poetiku, kterou vnášel do svých kreseb. Mezi jeho nejvýznamnější ilustrace patří práce na českých vydáních Karafiátových Broučků, Erbenovy Kytice a Starých pověstí českých.

Na přelomu 30. a 40. let se Trnka začal zajímat o film. Spolupracoval na několika animovaných filmech s režisérem Karel Zemanem a dalšími výtvarníky. Tyto projekty ho inspirovaly k tomu, aby se více věnoval animaci, což vedlo k jeho vstupu do světa loutkového filmu.

Cesta k animaci a mezinárodní úspěch

Po skončení druhé světové války, v roce 1945, založil Trnka vlastní studio Bratři v triku, které se specializovalo na animované filmy. Prvními úspěchy studia byly kreslené animované filmy, ale brzy se Trnka zaměřil na to, co ho vždy nejvíce přitahovalo – loutkový film. Jeho debut v oblasti loutkové animace, "Špalíček" (1947), byl obrovský úspěch. Tento film, inspirovaný českým folklórem, získal mezinárodní uznání a byl oceňován pro svou inovativní animaci a poetickou atmosféru. Trnka tak začal být vnímán jako významný inovátor v oblasti animovaného filmu.

Následně natočil řadu dalších loutkových filmů, které upevnily jeho postavení na světové scéně. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří filmy jako "Císařův slavík" (1949), který získal ocenění na filmovém festivalu v Cannes, "Bajaja" (1950) a "Staré pověsti české" (1953). Trnkovy filmy byly oslavovány pro svou uměleckou kvalitu, hlubokou symboliku a technickou preciznost.

Jeho filmy byly originální nejen svou vizuální stránkou, ale také schopností vyprávět příběhy s minimem dialogů nebo bez nich. Trnka se snažil, aby jeho filmy komunikovaly s diváky prostřednictvím výtvarných obrazů a pohybů postav, čímž dodal loutkovému filmu nový rozměr.

Inovace v loutkové animaci

Trnka byl známý svou neuvěřitelnou dovedností v oblasti loutkové animace. Jeho loutky byly velmi propracované, a to jak po technické, tak po estetické stránce. Důležitou roli hrála také jeho schopnost vdechnout postavám život prostřednictvím jemných pohybů a gest. Trnka dokázal zachytit emoce a atmosféru takovým způsobem, že diváci zapomínali, že sledují loutky.

Techniky, které Trnka využíval, byly revoluční. Jeho inovativní přístup k animaci byl inspirací pro mnoho dalších filmařů. Vytvořil svět, kde loutky a animované objekty ožívaly a vyprávěly příběhy plné poezie, humoru a někdy i melancholie. Trnka navíc využíval film jako médium pro sdělování hlubších témat, včetně kritik autoritářských režimů a důrazu na lidskou svobodu, což bylo patrné například v jeho filmové adaptaci satirické novely "Osudy dobrého vojáka Švejka" (1955).

"Ruka" a symbolika svobody

Jedním z jeho posledních a nejslavnějších děl je krátký film "Ruka" (1965), který je často interpretován jako alegorie o potlačení tvůrčí svobody. Film vypráví příběh loutkáře, který chce vytvářet své umění v podobě malých květináčů, ale je neustále manipulován obří rukou, která mu nařizuje vytvářet sochy na její přání. "Ruka" je považována za jedno z nejlepších Trnkových děl a dodnes zůstává silnou výpovědí o vztahu umělce a moci. Tento film byl zakázán komunistickým režimem, ale získal mezinárodní uznání a stal se symbolem odporu vůči cenzuře a potlačení svobody.

Ilustrace a další tvorba

Kromě animace se Jiří Trnka proslavil i jako ilustrátor. Jeho ilustrace ke knihám pro děti, například k Karafiátovým Broučkům, Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena, jsou dodnes obdivovány pro svůj jemný styl a detailní práci s postavami. Trnka se také věnoval sochařství a výtvarnému umění, čímž rozšířil svůj umělecký záběr.

Odkaz

Jiří Trnka zemřel 30. prosince 1969 v Praze, ale jeho práce žije dál. Je považován za jednoho z největších průkopníků animovaného filmu a jeho vliv se rozšířil daleko za hranice Československa. Jeho loutkové filmy jsou dodnes obdivovány pro svou technickou preciznost, výtvarnou krásu a hluboký význam. Trnka inspiroval generace animátorů a režisérů po celém světě, a jeho odkaz v oblasti animace a loutkového divadla zůstává nepřekonán.

Trnkova díla jsou dodnes promítána na filmových festivalech a retrospektivách po celém světě a jeho jméno je synonymem pro vrcholné umění v oblasti animace.

Jiří Trnka

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


10.9.2024
9.9.2024
8.9.2024
7.9.2024
6.9.2024
5.9.2024
4.9.2024
3.9.2024
2.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Václav Hollar Medaile věnovaná významnému rytci
Česká společnost Zlaté mince – Numismatika je známá nejenom jako významný prodejce investičního zlata a stříbra. Pozoruhodná je také její vlastní produkce zlatých a stříbrných medailí.

Atributy těchto sběratelských lahůdek jsou především nekompromisní kvalita a precizní zpracování, přičemž předlohy pro ražby pocházejí od vynikajících českých umělců. Dnes si představíme medaili upomínající na slavného českého rytce Václava Hollara.

Luxusní medaile ze zlata i stříbra s typickou značkou kočičí tlapky, si mezi českými i zahraničními sběrateli nacházejí stále více příznivců. Svědčí o tom i skutečnost, že některé tituly (například dukát se svatým Václavem v provedení proof), byly vyprodány nedlouho po svém uvedení na trh. „Každou medaili vnímáme nejen jako připomínku významné události, či osobnosti naší bohaté historie. Zároveň ji považujeme za umělecké dílo, které přetrvá, kterým se jednou budou těšit i generace příští,“ uvedl Jaroslav Tomanec z obchodního oddělení společnosti Zlaté mince – Numismatika.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2011



POKLADY Z VRAKŮ (5)
Stříbro z Manila Bay – záchrana Filipínského národního pokladu během druhé světové války

Během 60 dní po útoku na Pearl Harbor si Japonci vytvořili kontrolu nad vodami od Beringova moře po Indický oceán, od Číny po Novou Guineu. V cestě jim stála pevnost Corregidor, kde se nacházelo zlato a stříbro patřící filipínskému ministerstvu financí. Vojáky USA čekal nelehký úkol ochránit poklad v hodnotě desítek milionů dolarů před nepřítelem.

Filipínské peso pod správou USA
Filipíny spravované Španělskem byly odstoupeny USA po prohře ve španělsko-americké válce roku 1898. Vytvoření civilní autority pod suverenitou USA vyžadovalo mimo jiné i funkční systém oběživa. Španělské mince v oběhu byly opotřebené a mince USA měly pro chudou ekonomiku Filipín příliš vysokou hodnotu. Roku 1903 bylo proto zavedeno nové hybridní oběživo. Mince měly nominály v pesos a centavos, ale byly vyrobeny podle stejných a nebo velmi podobných standardů jako mince USA. Peso o velikosti dolaru ale mělo hodnotu pouze 50 amerických centů. Ražba mincí pro Filipíny byla zahájena roku 1903 v mincovnách ve Filadelfii a San Franciscu. Kvůli růstu ceny stříbra v roce 1905 překročila koncem roku hodnota kovu ve filipínských mincích jejich nominální hodnotu a lidé je začali hromadit a tavit.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2018.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...