Upozornění: Provozní doba během vánočních svátků a na přelomu roku. Máme omezený provoz. Více na otevírací doba.
Zlaté mince Email

Jana Kašpar


Praha, 07.09.2024 16:39:55

ZPRÁVA Jana Kašpar.


Jana Kašpara (1883–1927) lze bezesporu považovat za jednu z nejvýznamnějších postav českého letectví. Jako první český aviatik zůstává Kašpar v paměti národa nejen díky svým průkopnickým letům, ale i díky své odvaze a inovativnímu přístupu v oblasti letectví. Jeho jméno je dnes spojeno s počátky letectví v Čechách a je považován za jednoho z pionýrů evropského letectví.

Raný život a technické zájmy

Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích do zámožné rodiny. Již od mládí ho fascinovaly technické novinky a měl velký zájem o stroje. Po absolvování střední školy se rozhodl studovat na Císařské vysoké škole technické v Praze, kde získal technické vzdělání a začal se blíže zajímat o mechaniku. Jeho prvním krokem k letectví však bylo studium strojírenství, díky kterému získal pevné základy v konstrukci a provozu strojů.

Po absolvování vysoké školy se Kašpar rozhodl získat další technické dovednosti v zahraničí. Odešel do Německa, kde pracoval v automobilovém průmyslu, konkrétně v továrně Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, kde si osvojil hlubší technické znalosti. Automobilová technika ho fascinovala, ale brzy ho začal přitahovat svět letectví, který se v Evropě začal dynamicky rozvíjet.

První kroky k letectví

V roce 1909, inspirován tehdejšími pokroky v letectví, Kašpar začal pracovat na vlastní konstrukci letadla. Jeho prvním letadlem byla replika Wrightova letadla, které se pokusil postavit s pomocí svého bratrance Eugena Čiháka, rovněž nadšeného aviatika. Letadlo však nebylo schopné letu, což Kašpara neodradilo.

Naopak ho to motivovalo ke koupi vlastního stroje. V roce 1910 si pořídil francouzský letoun Blériot XI, což byl v té době jeden z nejmodernějších strojů. Tento letoun byl vyroben francouzským aviatikem Louisem Blériotem, který v roce 1909 uskutečnil slavný přelet kanálu La Manche. Kašpar tento letoun postupně upravoval a prováděl s ním své první letové pokusy na poli v okolí Pardubic.

Průkopnické lety

Jan Kašpar brzy dosáhl významných úspěchů a stal se prvním Čechem, který úspěšně vzlétl. Jeho historicky první let se uskutečnil 16. dubna 1910, kdy vzlétl z poli u Pardubic. Tento let byl považován za velký úspěch a položil základy pro další rozvoj letectví v českých zemích.

Kašparovým nejznámějším úspěchem byl let z Pardubic do Prahy dne 13. května 1911. Tento let trval přibližně 92 minut a překonal vzdálenost 121 kilometrů. Kašpar odstartoval z pardubického pole a přistál v pražských Velké Chuchli. Tímto letem se stal nejen prvním českým aviatikem, který přeletěl tuto vzdálenost, ale také jedním z prvních v Evropě, kdo uskutečnil tak dlouhý přelet. Tento výkon byl v tehdejší době považován za mimořádný a Kašpar se díky němu stal národním hrdinou.

Další aktivity v letectví

Po úspěšném letu z Pardubic do Prahy Kašpar pokračoval v leteckých aktivitách. Zúčastňoval se veřejných vystoupení a leteckých přehlídek, kde demonstroval své schopnosti a popularizoval letectví mezi širokou veřejností. Také se podílel na rozvoji českého leteckého průmyslu a usiloval o vytvoření vlastní továrny na výrobu letadel. V roce 1911 se stal jedním z prvních českých pilotů, kteří získali oficiální pilotní licenci.

Kašpar také podnikal experimenty v oblasti konstrukce letadel a pokoušel se zlepšit technické parametry svých strojů. Jeho cílem bylo především zvýšit stabilitu a bezpečnost letů, což bylo v té době velkým problémem. Přestože jeho technické pokusy často narážely na omezené finanční možnosti, Kašpar zůstal nadšeným průkopníkem a neustále hledal nové způsoby, jak zlepšit letadla a leteckou techniku.

Finanční problémy a osobní život

Navzdory svým úspěchům Kašpar čelil finančním potížím. Náklady na provoz letadel byly vysoké a sponzorské příspěvky nestačily pokrýt všechny výdaje spojené s jeho leteckými aktivitami. Postupně se tak dostal do finančních problémů, které negativně ovlivnily jeho kariéru. Situaci ještě zhoršila první světová válka, během níž byly letecké aktivity výrazně omezeny a Kašpar musel svou leteckou kariéru omezit.

V osobním životě Jan Kašpar zůstal relativně uzavřenou osobností, která se plně věnovala svým technickým a leteckým zájmům. Jeho rodina ho podporovala, ale navzdory slávě a úspěchům se nikdy nedočkal významného finančního zajištění. Jeho pozdější léta byla poznamenána zdravotními problémy a zklamáním z nedostatečného uznání jeho přínosu českému letectví.

Závěr života a odkaz

Jan Kašpar zemřel 2. března 1927 ve věku 43 let v Praze. Jeho život skončil předčasně, ale jeho odkaz přetrval. Kašparův přínos pro české letectví byl obrovský. Jako první český aviatik přinesl do Československa vizi o moderní letecké dopravě a jeho odvaha inspirovala mnoho dalších pilotů a konstruktérů.

Dnes je Kašpar považován za jednoho z průkopníků českého letectví a jeho jméno je spojováno s počátky aviatiky v Československu. Jeho let z Pardubic do Prahy je dodnes připomínán jako jeden z nejvýznamnějších milníků v historii českého letectví.

Jana Kašpar

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


11.9.2024
10.9.2024
9.9.2024
8.9.2024
7.9.2024
6.9.2024
5.9.2024
4.9.2024
3.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Sovereign nenosí v kapse jen piloti Air Force
V roce 1816 bylo zlato ve Velké Británii uzákoněno jako jediná míra hodnot. Pro částky vyšší než dvě libry se legálním platidlem staly zlaté mince.

V návaznosti na tento zákon bylo v roce 1817 započato s ražbou zlaté mince nazývané sovereign. Sovereign váží téměř osm gramů, z toho 7,32 gramů tvoří zlato. Na líci je vyražena podobizna vládnoucího monarchy, na rubu svatého Jiří. Až do první světové války byla tato mince používána ve Velké Británii jako běžný platební prostředek.

Až do dnešních dnů byla vyrobena více než jedna miliarda kusů těchto mincí, z toho téměř 488 miliónů kusů v Austrálii ještě v dobách, kdy tento kontinent byl britskou kolonií. Britský sovereign má za sebou také vzrušující vojenskou historii. Po celá desetiletí byly tyto mince všeobecně uznávány jako emergency money, tj. peníze pro přežití. Mince sovereign byly součástí balíčků na přežití jak u spojeneckých pilotů ve druhé světové válce, tak i u amerických pilotů operujících nad Irákem.

Dnes může tato mince přinést štěstí i Vám.



VARIANTY GREŠLÍ CÍSAŘE LEOPOLDA I.
sletopočtem 1697 z opolské mincovny

Slezské grešle1 císaře Leopolda I. (1657–1705) s letopočtem 1697 ražené mincovnou v Opolí patří k jedněm z nejběžnějších drobných vládních mincí druhé poloviny 17. století, jednak z pohledu výskytu v numismatických sbírkách, jak veřejných, tak i soukromých, jednak z pohledu zastoupení v nálezech domácí drobné mince.

Existují však mezi nimi výjimky, které jsou některými numismatiky považované za velké vzácnosti. Bohužel dnes zpracování typologie slezských grešlí chybí, a tak tento příspěvek přináší další dílčí přehled dosud známých typů a variant těchto bezpochyby zajímavých ražeb. V minulých číslech časopisu M&B jsem se v několika článcích zabýval otázkami spojenými s ražbou některých velmi vzácných typů a variant grešlí císaře Leopolda I. v opolské mincovně. Jen krátce připomínám, že v jednom z nich jsem uvedl, že oválný znak na prsou císařského orla se na aversu Leopoldov ých grešlí začal používat počínaje rokem 1692 a následně jím byly opatřeny všechny grešle ražené ve slezských vládních mincovnách až do konce Leopoldovy vlády v roce 1705.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2018.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...