Jana Kašpar
Praha, 07.09.2024 16:39:55
ZPRÁVA Jana Kašpar.
Jana Kašpara (1883–1927) lze bezesporu považovat za jednu z nejvýznamnějších postav českého letectví. Jako první český aviatik zůstává Kašpar v paměti národa nejen díky svým průkopnickým letům, ale i díky své odvaze a inovativnímu přístupu v oblasti letectví. Jeho jméno je dnes spojeno s počátky letectví v Čechách a je považován za jednoho z pionýrů evropského letectví.
Raný život a technické zájmy
Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích do zámožné rodiny. Již od mládí ho fascinovaly technické novinky a měl velký zájem o stroje. Po absolvování střední školy se rozhodl studovat na Císařské vysoké škole technické v Praze, kde získal technické vzdělání a začal se blíže zajímat o mechaniku. Jeho prvním krokem k letectví však bylo studium strojírenství, díky kterému získal pevné základy v konstrukci a provozu strojů.
Po absolvování vysoké školy se Kašpar rozhodl získat další technické dovednosti v zahraničí. Odešel do Německa, kde pracoval v automobilovém průmyslu, konkrétně v továrně Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, kde si osvojil hlubší technické znalosti. Automobilová technika ho fascinovala, ale brzy ho začal přitahovat svět letectví, který se v Evropě začal dynamicky rozvíjet.
První kroky k letectví
V roce 1909, inspirován tehdejšími pokroky v letectví, Kašpar začal pracovat na vlastní konstrukci letadla. Jeho prvním letadlem byla replika Wrightova letadla, které se pokusil postavit s pomocí svého bratrance Eugena Čiháka, rovněž nadšeného aviatika. Letadlo však nebylo schopné letu, což Kašpara neodradilo.
Naopak ho to motivovalo ke koupi vlastního stroje. V roce 1910 si pořídil francouzský letoun Blériot XI, což byl v té době jeden z nejmodernějších strojů. Tento letoun byl vyroben francouzským aviatikem Louisem Blériotem, který v roce 1909 uskutečnil slavný přelet kanálu La Manche. Kašpar tento letoun postupně upravoval a prováděl s ním své první letové pokusy na poli v okolí Pardubic.
Průkopnické lety
Jan Kašpar brzy dosáhl významných úspěchů a stal se prvním Čechem, který úspěšně vzlétl. Jeho historicky první let se uskutečnil 16. dubna 1910, kdy vzlétl z poli u Pardubic. Tento let byl považován za velký úspěch a položil základy pro další rozvoj letectví v českých zemích.
Kašparovým nejznámějším úspěchem byl let z Pardubic do Prahy dne 13. května 1911. Tento let trval přibližně 92 minut a překonal vzdálenost 121 kilometrů. Kašpar odstartoval z pardubického pole a přistál v pražských Velké Chuchli. Tímto letem se stal nejen prvním českým aviatikem, který přeletěl tuto vzdálenost, ale také jedním z prvních v Evropě, kdo uskutečnil tak dlouhý přelet. Tento výkon byl v tehdejší době považován za mimořádný a Kašpar se díky němu stal národním hrdinou.
Další aktivity v letectví
Po úspěšném letu z Pardubic do Prahy Kašpar pokračoval v leteckých aktivitách. Zúčastňoval se veřejných vystoupení a leteckých přehlídek, kde demonstroval své schopnosti a popularizoval letectví mezi širokou veřejností. Také se podílel na rozvoji českého leteckého průmyslu a usiloval o vytvoření vlastní továrny na výrobu letadel. V roce 1911 se stal jedním z prvních českých pilotů, kteří získali oficiální pilotní licenci.
Kašpar také podnikal experimenty v oblasti konstrukce letadel a pokoušel se zlepšit technické parametry svých strojů. Jeho cílem bylo především zvýšit stabilitu a bezpečnost letů, což bylo v té době velkým problémem. Přestože jeho technické pokusy často narážely na omezené finanční možnosti, Kašpar zůstal nadšeným průkopníkem a neustále hledal nové způsoby, jak zlepšit letadla a leteckou techniku.
Finanční problémy a osobní život
Navzdory svým úspěchům Kašpar čelil finančním potížím. Náklady na provoz letadel byly vysoké a sponzorské příspěvky nestačily pokrýt všechny výdaje spojené s jeho leteckými aktivitami. Postupně se tak dostal do finančních problémů, které negativně ovlivnily jeho kariéru. Situaci ještě zhoršila první světová válka, během níž byly letecké aktivity výrazně omezeny a Kašpar musel svou leteckou kariéru omezit.
V osobním životě Jan Kašpar zůstal relativně uzavřenou osobností, která se plně věnovala svým technickým a leteckým zájmům. Jeho rodina ho podporovala, ale navzdory slávě a úspěchům se nikdy nedočkal významného finančního zajištění. Jeho pozdější léta byla poznamenána zdravotními problémy a zklamáním z nedostatečného uznání jeho přínosu českému letectví.
Závěr života a odkaz
Jan Kašpar zemřel 2. března 1927 ve věku 43 let v Praze. Jeho život skončil předčasně, ale jeho odkaz přetrval. Kašparův přínos pro české letectví byl obrovský. Jako první český aviatik přinesl do Československa vizi o moderní letecké dopravě a jeho odvaha inspirovala mnoho dalších pilotů a konstruktérů.
Dnes je Kašpar považován za jednoho z průkopníků českého letectví a jeho jméno je spojováno s počátky aviatiky v Československu. Jeho let z Pardubic do Prahy je dodnes připomínán jako jeden z nejvýznamnějších milníků v historii českého letectví.
PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV
11.9.2024 | Alfons Mucha | |
10.9.2024 | Gustav Mahler | |
9.9.2024 | Karel Jaromír Erben | |
8.9.2024 | Jiří Melantrich | |
7.9.2024 | Jana Kašpar | |
6.9.2024 | Jiří Trnka | |
5.9.2024 | Kamil Lhoták | |
4.9.2024 | Beno Blachut | |
3.9.2024 | Otto Wichterle |
› Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
‹ klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.