Zlaté mince Email

Alfons Mucha


Praha, 11.09.2024 16:50:40

ZPRÁVA Alfons Mucha.


Alfons Maria Mucha (1860–1939) byl český malíř a designér, který se stal jednou z klíčových osobností evropského umění konce 19. a počátku 20. století. Mucha je nejvíce známý jako průkopník stylu Art Nouveau, který proslavil nejen ve své rodné zemi, ale po celém světě. Jeho díla, plná elegantních linií a bohatých dekorativních prvků, zůstávají dodnes ikonickými představiteli tohoto stylu.

Raný život a vzdělání

Alfons Mucha se narodil 24. července 1860 v Ivančicích, malém městečku na jižní Moravě. Již od dětství projevoval zájem o kreslení a umění. Po základním vzdělání se rozhodl věnovat umělecké kariéře. Nejprve studoval v Brně, ale kvůli finančním potížím jeho rodiny musel své studium přerušit.

Mucha se poté vydal do Vídně, kde pracoval jako malíř dekorací pro divadla a začal si budovat pověst nadějného umělce. V roce 1885 se mu díky podpoře mecenáše a hraběte Karla Khuena podařilo odejít studovat na Akademii výtvarných umění v Mnichově, což bylo v té době jedno z nejvýznamnějších evropských uměleckých center. Zde Mucha rozvinul své dovednosti a začal se intenzivně zajímat o dekorativní a ornamentální umění.

Kariéra v Paříži

Po studiu v Mnichově se Mucha v roce 1887 přestěhoval do Paříže, kde se brzy stal jedním z nejvyhledávanějších umělců své doby. Zpočátku se živil jako ilustrátor a grafický designér pro různé časopisy a reklamní kampaně. Jeho kariéra však nabrala významný obrat v roce 1894, kdy vytvořil slavný plakát pro divadelní hru "Gismonda", kterou hrála slavná herečka Sarah Bernhardtová. Tento plakát byl okamžitým hitem a stal se z něj klíčový bod nejen Muchovy kariéry, ale i v historii uměleckého plakátu.

Plakát pro Sarah Bernhardtovou odstartoval dlouhodobou spolupráci mezi těmito dvěma osobnostmi a zároveň upevnil Muchovu pověst jako jednoho z nejlepších grafiků své doby. Styl jeho plakátů byl okamžitě rozpoznatelný díky elegantním liniím, bohatým ornamentům a ženským postavám obklopeným květinovými a geometrickými vzory. Muchovy plakáty a grafiky se staly symbolem nové estetiky, která se později označila jako Art Nouveau (česky secese).

Styl Art Nouveau

Styl Art Nouveau, kterého byl Mucha jedním z hlavních představitelů, se rozšířil po celé Evropě koncem 19. století. Tento styl byl reakcí na přísnost akademického umění a kladl důraz na organické tvary, křivky a dekorativní prvky inspirované přírodou. Mucha využíval jemné linie, květinové motivy a elegantní ženské postavy, které často vypadaly jako zosobnění bohyní nebo víl.

Jeho plakáty, ilustrace, šperky a designy se staly nejen komerčně úspěšnými, ale také hluboce ovlivnily celý vývoj dekorativního umění. Kromě grafiky se Mucha věnoval také návrhům interiérů, nábytku a šperků, čímž rozšířil svůj vliv do různých oblastí umění.

Zásadní díla

Jedním z nejznámějších děl Alfonsa Muchy je "Slovanská epopej", monumentální cyklus dvaceti obrovských pláten, na nichž Mucha pracoval mezi lety 1910 a 1928. Tento cyklus zobrazuje klíčové momenty z dějin slovanských národů a měl sloužit jako oslava jejich kultury a dědictví. Díla zahrnují jak historické scény, tak mytologické obrazy, a Mucha v nich využívá svůj typický styl bohatých barev, dynamických kompozic a detailní ornamentální výzdoby.

"Slovanská epopej" byla Muchovým darem českému národu, který měl zdůraznit slovanskou identitu a její význam v evropských dějinách. Přestože byl cyklus zpočátku v Československu přijat s jistou skepsí, dnes je považován za jedno z vrcholných děl českého umění 20. století.

K dalším významným dílům patří plakáty a ilustrace pro různé divadelní produkce, včetně řady divadelních her s Sarah Bernhardtovou, a také jeho práce na výzdobě Obecního domu v Praze.

Politické a národní cítění

Mucha se vždy zajímal o osud svého národa a byl silným vlastencem. Po vzniku Československa v roce 1918 se vrátil do Prahy, kde se aktivně zapojil do kulturního života nové republiky. Byl přesvědčen o důležitosti umění pro národní identitu a pracoval na různých projektech, které měly pomoci propagovat československou kulturu na mezinárodní úrovni.

Jedním z jeho nejvýznamnějších příspěvků byl návrh československých bankovek, poštovních známek a dalších symbolů nově vzniklého státu. Mucha se snažil využít svého uměleckého talentu k vyjádření slovanského ducha a ukázat bohatství české historie a kultury.

Pozdní léta a smrt

V posledních letech svého života Mucha pracoval především na dokončení "Slovanské epopeje" a na dalších menších projektech. Jeho styl, který byl v době svého vzniku revoluční, začal být ve 20. letech 20. století postupně považován za zastaralý, a Art Nouveau byl nahrazován modernistickými směry, jako je funkcionalismus a kubismus. Přesto zůstala Muchova díla oblíbená a on sám byl vnímán jako důležitá osobnost českého a evropského umění.

Alfons Mucha zemřel 14. července 1939 v Praze, krátce po nacistické okupaci Československa. Jeho smrt je často spojována s vyčerpáním a stresem způsobeným politickou situací. I když Mucha nezanechal žádného přímého uměleckého následovníka, jeho vliv na vývoj moderního umění a designu je nepopiratelný.

Odkaz

Dnes je Mucha považován za jednoho z nejvýznamnějších českých umělců. Jeho díla jsou vystavena v galeriích a muzeích po celém světě, včetně Mucha Muzea v Praze, které je věnováno jeho životu a tvorbě. Jeho vliv na vývoj moderní grafiky a dekorativního umění je stále patrný a jeho práce zůstává oblíbená jak mezi odborníky, tak mezi širokou veřejností.

Alfons Mucha

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


15.9.2024
14.9.2024
13.9.2024
12.9.2024
11.9.2024
10.9.2024
9.9.2024
8.9.2024
7.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Anomálie na pražských groších Karla IV. (3) Písmo a chyby v opisech na pražských groších Karla IV.
Pražské groše lze časově třídit i podle typu a charakteru písma. Chce to však jistou míru zkušenosti.

V ustálené kresbě gotické majuskule je totiž daleko obtížnější postřehnout jeho individuální rozdíly než u ostatních prvků mincovního obrazu. U Karlových grošů, na rozdíl od grošů Václava II. a Jana Lucemburského, je situace ztížena tím, že oboustranně dobře čitelné ražby jsou poměrně vzácné.

Tuto problematiku již v minulosti správně zhodnotil Karel Chaura, když napsal: „Smolík při popisu grošů neudává velikost a praví, že groše Karla IV. jsou většinou špatně zachovalé, což dlužno opraviti v tom smyslu, že jsou špatně ražené. Nejasnost rázu byla zaviněna jednak tenkým střížkem, hlavně však rychlou a nedbalou prací mincířů (pregéřů) a nikoli špatnou zachovalostí, kterou by způsobovalo opotřebování povrchu mince dlouhým oběhem, čímž by poklesla i váha grošů.“

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2011



Hrst drobných může být jistota... Na návštěvě v Keni
Poslední keňské šilinky již tradičně utrácím v Nairobi několik hodin před odletem na místním tržišti poblíž hotelu Holiday Inn.

Již v okamžiku nákupu vím, že mám u sebe poslední peníze (dolarové bankovky jsou v jiné peněžence a jsou určeny na cestu na letiště a pobyt v tranzitu), kufr je již plný místních nezbytností jako je glazovaná keramika, knihy, košíky, skvělá keňská káva a čaj, a tak ten nákup je v podstatě jen rituální. Svírám v ruce hrst drobných a jsem si jistá, že za ně koupím něco úžasného. Tentokrát to však bylo složitější, drobných mincí je v Keni koncem roku 2012 nedostatek.

Pr vní vlastní mince v ydala Keňská republika v roce 1966 a byly v hodnotách 5, 10, 25 a 50 centů, další hodnoty pak byly 1 a 2 keňské šilinky. V roce 1973 a 1985 k této základní řadě přibyly dvě ražby mince v hodnotě 5 šilinků, v roce 1994 přibyla oblíbená 10šilinková mince a v roce 1998 se konečně objevila mince v hodnotě 20 šilinků.
Bez ohledu na rok ražby se dají všechny keňské mince poměrně dobře datovat i při zběžném pohledu, identif ikačním klíčem je portrét keňských prezidentů. Mezi lety 1967 až 1978 je zdobil por trét prvního prezidenta Keňské republiky Jomo Kenyatty. Na ražbě v letech 1980 se objevila ražba s por trétem Daniela arapa Moie a z různých důvodů se mince s jeho portrétem razily až do roku 2005, kdy se keňská národní banka vrátila k původnímu portrétu Kenyatty na nově ražených mincích v hodnotách 50 centů, 1, 5, 10 a 20 šilinků. Star ý typ 25 šilinku již nebyl ražen.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...