Zlaté mince Email

Karel Zeman


Praha, 12.09.2024 16:54:30

ZPRÁVA Karel Zeman.


Karel Zeman (1910–1989) byl český filmový režisér, scenárista a animátor, který se stal světově proslulým díky své inovativní práci v oblasti filmových triků a animace. Jeho díla kombinovala živou akci, loutky, animaci a speciální efekty v jedinečném stylu, který ovlivnil mnoho generací filmařů po celém světě. Zeman je považován za jednoho z pionýrů trikového filmu, jehož práce zůstává dodnes relevantní a obdivovaná pro svůj vizuální styl a fantazijní prvky.

Raný život a kariérní začátky

Karel Zeman se narodil 3. listopadu 1910 v obci Ostroměř na východě Čech. Od dětství měl zájem o výtvarné umění a kreativní tvorbu, což vedlo k jeho pozdějšímu rozhodnutí věnovat se filmové animaci. Jeho umělecké vlohy byly patrné již v mladém věku, a po střední škole odešel studovat reklamu a dekorativní umění do Francie. Zde získal cenné zkušenosti v oblasti reklamní grafiky a designu, které později využil při práci na filmech.

Po návratu do Československa začal Zeman pracovat jako reklamní grafik, ale postupně se začal více zaměřovat na film. V roce 1943 přijal pozici v Bata Film Studios ve Zlíně, kde se věnoval výrobě reklamních filmů a naučil se základy animace. Zde se seznámil s významným animátorem Hermínou Týrlovou, která ho zasvětila do světa loutkové animace. Právě tato spolupráce položila základy pro Zemanovu budoucí kariéru v animovaném filmu.

První úspěchy: Inspirace Meliesem

Karel Zeman se postupně stal známým díky své jedinečné kombinaci animace a živé akce. Jeho první velký úspěch přišel v roce 1945, kdy natočil krátký film "Vánoční sen", který kombinoval loutkovou animaci s hraným filmem. Film získal mezinárodní uznání a byl oceněn na filmovém festivalu v Cannes. Tímto filmem Zeman dokázal, že je schopen vytvářet vizuálně inovativní a technicky náročná díla, která zaujmou diváky po celém světě.

Zeman byl silně ovlivněn dílem francouzského filmového pionýra Georgese Méli`ese, jehož filmy plné vizuálních triků a fantazie byly základem moderního filmového efektu. Podobně jako Méli`es, i Zeman vkládal do svých filmů prvky magie a fantazie, které dokázaly oslovit jak dětské, tak dospělé publikum. Kombinací animace, živé akce a trikových efektů se mu podařilo vytvořit vizuálně ohromující a imaginativní světy.

Zemanovy průlomové filmy

Po úspěchu "Vánočního snu" se Zeman věnoval výrobě delších filmů, které spojovaly různé techniky a stylizaci. Jedním z jeho nejslavnějších děl je film "Cesta do pravěku" (1955), kde čtyři chlapci cestují časem zpět do prehistorické éry, aby prozkoumali dávnou historii planety. Film byl inovativní nejen kvůli trikům a použití animace pro zobrazení dinosaurů, ale také pro svůj vzdělávací charakter. Zeman dovedně kombinoval vědecká fakta s dobrodružstvím a fantazií, což z "Cesty do pravěku" udělalo obrovský úspěch mezi diváky a kritikou.

V roce 1958 přišel s dalším významným dílem, filmem "Vynález zkázy", inspirovaným romány Julese Verna. Tento film se stal jedním z jeho nejznámějších a nejobdivovanějších děl a byl oceněn na mnoha mezinárodních festivalech. "Vynález zkázy" zaujme svým jedinečným výtvarným stylem, který se inspiroval viktoriánskými ilustracemi 19. století. Zeman zde opět kombinoval hraný film s animací a speciálními efekty, čímž vytvořil nezapomenutelný svět plný fantazie a technologických zázraků. Tento styl filmu, inspirovaný grafikou a ilustracemi, byl inovativní a v té době zcela unikátní.

Další významný film z roku 1961 "Baron Prášil" byl opět inspirován literární klasikou a postavou lháře a dobrodruha Barona Prášila. Film přinesl dechberoucí vizuální efekty a surrealistické scény, které byly dosaženy mistrovským spojením animace a hraného filmu. Baron Prášil se setkává s různými historickými osobnostmi a cestuje do vesmíru, což umožnilo Zemanovi opět využít svou představivost na maximum. Tento film se stal jedním z vrcholů jeho kariéry a posílil jeho pověst jako mistra filmové fantazie.

Technické a vizuální inovace

Karel Zeman byl jedním z průkopníků v oblasti kombinace animace a hraného filmu, a to v době, kdy byly technologické možnosti omezené. Používal širokou škálu trikových technik, včetně koláže, loutek, stínové animace, zadní projekce a dalších vizuálních triků, které vytvářely iluzi neobyčejných světů a postav. Zeman často experimentoval s optickými triky a kombinoval je s ruční animací, aby dosáhl efektů, které byly na svou dobu technicky velmi náročné.

Jeho schopnost vytvářet filmové světy, které působí jako oživené obrazy nebo ilustrace, byla jedním z hlavních důvodů jeho úspěchu. V jeho filmech je patrná silná vizuální stylizace, která často připomíná staré rytiny a ilustrace, zejména ve filmech inspirovaných Julesem Vernem. Tím Zeman vytvořil estetiku, která byla nejen nová a inovativní, ale také výrazně ovlivnila další generace filmařů.

Dědictví a vliv

Karel Zeman zemřel 5. dubna 1989, ale jeho filmy a vliv žijí dál. Jeho práce inspirovala řadu světově proslulých režisérů, včetně Terryho Gilliama, jednoho z členů britské komediální skupiny Monty Python, který se často odkazuje na Zemanův vliv na své vlastní vizuální pojetí filmu. Podobně i slavný režisér Tim Burton je známý tím, že se nechal inspirovat Zemanovými vizuálními experimenty a fantazií.

Dnes je jeho dílo uznáváno nejen v České republice, ale i po celém světě. Muzeum Karla Zemana v Praze je věnováno jeho životu a dílu a přibližuje jeho techniky i jeho kreativní proces.

Karel Zeman

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


16.9.2024
15.9.2024
14.9.2024
13.9.2024
12.9.2024
11.9.2024
10.9.2024
9.9.2024
8.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

SETKÁNÍ IZÁKA A REBEKY
Nejnovější mince v emisi Obrazy z bible

Koncem loňského roku vydala Izraelská banka (Bank Israel) další čtyři pamětní mince s biblickou tématikou. Konkrétně se jedná o ražby věnované počátku společné cesty Abrahamova syna Izáka (hebr. Jicchak) a jeho ženy Rebeky (hebr. Rivka).

Celá 24. kapitola knihy Genesis vypráví o tom, že Abraham přikázal svému služebníku damašskému Eliezerovi, aby šel do aramského Dvojříčí, do města Náchorova a tam, v rodině jeho příbuzných, našel ženu pro jeho syna Izáka a přivezl ji do Kenaanu. Abraham mu dává na cestu deset velbloudů a bohaté dary pro nevěstu a její rodinu. Před městem Eliezer zastavil velbloudy u studny s vodou. Bylo to již k večeru, kdy ženy a dívky z města tam přicházely čerpat vodu. Tu prosil Boha, aby mu dopřál setkání s vhodnou dívkou. Řekl, že dívku požádá, aby naklonila svůj džbán a dala mu napít. Pokud tak učiní a řekne mu, aby se napil a že napojí i jeho velbloudy, bude to znamení, že ona je předurčena stát se Izákovou nevěstou. Tu se objevila Rebeka s džánem na rameni, který naplnila vodou ze studny. Eliezer ji vyšel vstříc a požádal ji o vodu.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2019.



MINCOVNÍ DEPOT Z VAMBERKA
Nová numismatická publikace

Již v roce 1923 došlo v osadě Zářečí, která dnes tvoří část města Vamberk, k nálezu údajně více než tří kilogramů mincí. Depot nalezl pan Josef Poborský během kopání půdy při oplocování pozemku v místech u později postaveného domu č. 610 čili v prostoru poblíž dnešní Janáčkovy ulice.

Zakopány byly v hliněné nádobě a plátěné textilii, ale keramická schránka i textilní obal byly bohužel později zahozeny. Ani mincovní složka se do současnosti nezachovala v celistvosti. Zdá se jako pravděpodobné, že nálezce mince po objevu rozdával či rozprodával zájemcům. Některé ražby se dostaly také do veřejných sbírek. Jednu část souboru získalo tehdy existující muzeum v Kostelci nad Orlicí, jiné mince zakoupilo muzeum ve Vamberku. Za různých okolností byly obě části depotu později předány do dnešního Muzea východních Čech v Hradci Králové. Nyní zde přechovávaný a spolehlivě identifikovaný materiál, který můžeme s tímto nálezem spojit, představuje 2482 mincí. Jedná se především o české bílé peníze Vladislava II. Jagellonského (1471–1516 – 2065 ks, bez padělků a sporných ražeb) a Ludvíka Jagellonského (1516–1526 – 364 ks, bez padělků a sporných ražeb).

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2019.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...