Zlaté mince Email

Viktor Ponrepo


Praha, 14.09.2024 16:59:18

ZPRÁVA Viktor Ponrepo.


Viktor Ponrepo, vlastním jménem Danton Augustin Heller (1858–1926), je znám jako průkopník české kinematografie a zakladatel prvního stálého kina v Praze. Jeho jméno je neodmyslitelně spjato s historií filmové projekce v Čechách, kde jako jeden z prvních pochopil potenciál filmového průmyslu a dokázal nadchnout českou veřejnost pro toto nové médium. Kino, které založil, se stalo klíčovým bodem pro šíření filmu v tehdejším Československu a položilo základy pro další rozvoj filmové kultury.

Raný život a inspirace

Viktor Ponrepo se narodil 6. června 1858 v Praze. Pocházel z řemeslnické rodiny, což mu dalo praktické základy, které později využil při práci s filmovou technologií. Jeho otec byl zručný řemeslník a Ponrepo od mládí projevoval zájem o různá technická zařízení a novinky. Kromě technických znalostí ho přitahovalo i umění a kultura.

Jméno „Ponrepo“ začal používat jako umělecký pseudonym v době, kdy působil jako kouzelník a iluzionista. Pseudonym si pravděpodobně zvolil na základě jednoho ze svých oblíbených iluzionistických čísel. Před svým vstupem do světa kinematografie se věnoval zejména cestování a pořádání kouzelnických představení po různých evropských městech, kde vystupoval před širokou veřejností a získával zkušenosti s vedením vlastního podniku.

První stálé kino v Praze

Po návratu do Prahy a seznámení se s možnostmi, které kinematografie přinášela, se Ponrepo rozhodl otevřít první stálé kino v českých zemích. V roce 1907 se jeho sen stal skutečností, když otevřel kino s názvem "Ponrepo" na Karlově náměstí. Tento podnik se stal průkopníkem české filmové kultury a návštěvníkům poskytoval stálý program filmových projekcí.

Ponrepo zpočátku promítal krátké filmy, které byly převážně zábavního charakteru, včetně gagů, scének a dokumentárních záběrů z různých koutů světa. Diváci byli fascinováni pohyblivými obrazy a Ponrepo se rychle stal jedním z nejoblíbenějších zábavních podniků v Praze. Ponrepo kino nebylo jen místem promítání filmů, ale také kulturním a společenským střediskem, kde se lidé setkávali a objevovali nový svět filmového umění.

Úspěch a rozvoj kinematografie

Ponrepo byl nejen podnikatelem, ale také vizionářem, který se nebál experimentovat a přizpůsobit se měnícím se požadavkům diváků. Sám se ujal role přednášejícího, uváděl filmy a často k nim připojoval vysvětlující komentáře, které pomáhaly publiku lépe pochopit děj na plátně. Tento osobní přístup k divákům mu zajistil stálou přízeň a popularitu.

Viktor Ponrepo byl také velkým příznivcem technických inovací a snažil se, aby jeho kino bylo vždy vybaveno nejmodernější technikou té doby. V průběhu let postupně vylepšoval promítací techniku, aby nabízel divákům co nejlepší zážitek. Kromě toho začal promítat delší filmy, včetně hraných filmů, které přitahovaly stále širší publikum.

Jeho podnik měl však nejen umělecký, ale také obchodní rozměr. Ponrepo se snažil zajistit, aby jeho kino bylo ekonomicky úspěšné, a proto se věnoval pečlivému plánování a výběru filmů, které byly atraktivní pro různé vrstvy obyvatelstva. Promítal nejen zábavní filmy, ale také vzdělávací snímky, což přitáhlo širší publikum a zajistilo stabilitu jeho podniku.

Vlna konkurence a proměny trhu

V době, kdy Ponrepo provozoval své kino, se v Praze i dalších městech začalo objevovat stále více kinosálů. S rostoucí konkurencí se musel přizpůsobovat novým trendům a proměnám na trhu. Kinematografie se stala velmi rychle populární formou zábavy a Ponrepo musel reagovat na různé výzvy, včetně nových technologií, příchodu zvukového filmu a měnících se preferencí diváků.

I přes tyto výzvy zůstával Ponrepo jedním z nejoblíbenějších kin v Praze, kde se promítaly nejen domácí, ale i zahraniční filmy. Přestože jeho podnikání čelilo rostoucí konkurenci, Viktor Ponrepo si udržel svou pozici díky osobnímu přístupu k divákům a neustálé inovaci technologií. Jeho schopnost přizpůsobit se změnám na trhu byla klíčová pro udržení úspěchu jeho kina.

Závěr života a odkaz

Viktor Ponrepo zemřel 4. prosince 1926, ale jeho odkaz žije dál. Je považován za zakladatele české kinematografie a jeho kino se stalo symbolem počátků filmové kultury v Čechách. Jeho snaha přinést film široké veřejnosti a vytvořit z něj plnohodnotnou kulturní formu byla průkopnická a měla trvalý dopad na rozvoj kinematografie v Československu.

Po jeho smrti pokračovala v provozování kina jeho rodina, a i když se v následujících desetiletích kinematografie výrazně proměnila, Ponrepovo kino zůstalo v paměti jako místo, kde začala filmová historie českých zemí. Dnes nese jeho jméno Ponrepo, kino v rámci Národního filmového archivu, které se specializuje na promítání archivních a uměleckých filmů, čímž uchovává odkaz Viktora Ponrepa a jeho přínos pro českou kinematografii.

Ponrepo a český film

Díky své práci se Viktor Ponrepo stal vzorem pro další generace filmařů a kinařů. Byl jedním z prvních, kdo pochopil potenciál filmu jako nového média, a jeho odvaha a vizionářství otevřely cestu k rozvoji českého filmového průmyslu. I když byl jeho přístup k filmu v mnoha ohledech jednoduchý a vycházel z prvotního nadšení pro technickou inovaci, jeho příspěvek k českému filmu byl zásadní.

Jeho odvaha otevřít stálé kino v době, kdy byl film stále vnímán jako technický zázrak, ukazuje na jeho podnikatelského ducha a hluboké přesvědčení o budoucnosti tohoto nového umění.

Viktor Ponrepo

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


18.9.2024
17.9.2024
16.9.2024
15.9.2024
14.9.2024
13.9.2024
12.9.2024
11.9.2024
10.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Měna ve zbytku monarchie Území Rakouska-Uherska po 1. sv. válce
Po rozpadu Rakousko-Uherska se někdejší části monarchie potýkaly nejen s řadou politických, ale i ekonomických potíží.

Geograficky, ale i hospodářsky mělo nejvýhodnější výchozí situaci právě již zmíněné Československo, kterému se díky vysoké koncentraci průmyslu, ale i rozvinutého zemědělství podařilo velmi rychle stabilizovat. Mnohem složitější situace však nastala především v Rakousku a Maďarsku.

Maďarsko
Maďarsko se záhy po svém vzniku potýkalo s politickou nestabilitou, která vyústila až v její pád a vznik Maďarské republiky rad.ąż Nová komunistická vláda se záhy uchýlila k vyhlášení stanného práva, odstraňování politických odpůrců a konfiskaci továren, bank, půdy a dolů. Díky narůstajícímu ohrožení svých území přistoupilo Rumunsko a posléze i Československo k vojenské intervenci. Rumunské jednotky obsadily 1. srpna 1919 Budapešť a předaly moc do rukou sociálních demokratů. 1. března 1920 došlo k vyhlášení Maďarského království, které pak přetrvalo až do roku 1946. Prvním králem se měl dle dohod stát někdejší rakouský císař Karel I., který byl však Horthyo zradou donucen k odchodu ze země. Podobně jako v Rakousku si i Maďarsko v prvních letech své existence ponechalo měnu znějící na koruny dělené po 100 haléřích.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2014.



BANKOVKY ČESKOSLOVENSKA Výstava v Teplicích
Teplické muzeum ve spolupráci s místními sběrateli připravilo výstavu papírových platidel našich babiček.

Jak už jsme vás informovali v minulém čísle našeho časopisu, V lednu jsme zvali, nyní pro vás poodhalujeme zákulisí příprav této akce.

Samotné přípravy výstavy se datují až k počátku dubna 2015, kdy PhDr. Lucie Kursové z archeologického oddělení mě oslovila s nabídkou uspořádání výstavy na zdejším zámku na téma „Bankovky Československa“. Kontaktoval jsem svého kolegu a kamaráda Jana Šenfelda z pobočky ČNS Teplice, který se specializuje na Československé a Německé bankovky, zda by do tohoto projektu šel spolu se mnou. Na schůzce s Lucií jsme si řekli, co by se mělo vystavovat, připravili jsme seznam dostupných bankovek z našich sbírek, předběžně vypočetli rozsah a počet výstavních klipů. Od Lucie jsem si nechal poslat rozměr klipu, z kterého jsem vytvořil jeden zkušebnís celkovou vizualizací, včetně rozložení a hlaviček.V červnu jsem se sešel s Lucií a kurátorem numismatické sbírky teplického muzea Mgr. Viktorem Kellerem, kterého jsme seznámili s naší dosavadní prací a možnostmi jakými může muzeum do výstavy přispět.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2016.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...