Jan Werich a Jiří Voskovec
Praha, 17.09.2024 17:10:40
ZPRÁVA Jan Werich a Jiří Voskovec.
Jan Werich (1905–1980) a Jiří Voskovec (1905–1981) byli významní čeští herci, dramatici a spisovatelé, kteří se proslavili především svou spoluprací v Osvobozeném divadle a svým přínosem k české kulturní scéně. Jejich humor, satira a politický komentář zasáhly široké publikum a přispěly k formování moderní české divadelní tvorby. Společně vytvořili legendární duo, které v Československu a později i v exilu ovlivnilo několik generací.
Začátky spolupráce
Jan Werich a Jiří Voskovec se seznámili v roce 1924 na pražském gymnáziu, kde oba studovali. Jejich společný zájem o literaturu a divadlo je brzy spojil. Během svých studií se Werich a Voskovec stali přáteli a začali spolupracovat na různých literárních a divadelních projektech. V roce 1926 oba vstoupili do Osvobozeného divadla, které založili členové avantgardní skupiny Devětsil. Divadlo bylo založeno jako platforma pro experimentální a avantgardní umění a představovalo výrazný odklon od tradičního divadelního provozu.
Werich a Voskovec začali v Osvobozeném divadle působit jako autoři a herci a brzy získali značnou popularitu. Jejich první společná hra "Vest pocket revue" (1927) byla satirickým revue, které reagovalo na dobové politické a společenské události. Úspěch této hry jim otevřel dveře k dalším projektům. Duo se stalo známým pro svůj specifický styl humoru, který byl kombinací politické satiry, absurdity a grotesky.
Osvobozené divadlo
Osvobozené divadlo se pod vedením Wericha a Voskovce stalo jedním z nejvýznamnějších kulturních center meziválečného Československa. Divadelní hry, které Werich a Voskovec psali a hráli, měly silně satirický a politický charakter. Byly zaměřeny na kritiku totalitních režimů, fašismu a sociálních nespravedlností. Jejich texty často reflektovaly aktuální politickou situaci v Evropě, zejména vzestup nacismu a fašismu. Jejich humor byl často absurdní a používal ironií a přehánění, aby upozornil na nedostatky společnosti.
Důležitou součástí Osvobozeného divadla byla i hudba. Spolu s Werichem a Voskovcem zde působil hudební skladatel Jaroslav Ježek, který složil řadu písní, které se staly neoddělitelnou součástí jejich inscenací. Mezi nejslavnější písně patří například "Tmavomodrý svět", "Život je jen náhoda" a "Ezop a brabenec". Tyto písně kombinovaly jazzové a populární melodie s vtipnými a často provokativními texty, které reflektovaly nálady doby.
Jednou z nejvýznamnějších her, kterou duo vytvořilo, byla hra "Caesar" (1932), která ironicky parodovala vzestup autoritářských režimů. Hra, stejně jako mnohé další jejich inscenace, kombinovala zábavu s ostrou politickou kritikou a odrážela rostoucí napětí v Evropě během 30. let. Mezi další známé inscenace patří hry "Kat a blázen", "Balada z hadrů" a "Těžká Barbora", které svým humorem a satirou přitahovaly široké spektrum diváků.
Politický kontext a exil
S nástupem fašismu v Německu a rostoucí hrozbou nacistické okupace Československa se situace pro Wericha a Voskovce stala neudržitelnou. Jejich hry byly čím dál tím více zaměřeny na kritiku totalitních režimů, což vedlo k cenzurním zásahům. Po uzavření Osvobozeného divadla v roce 1938 byli Voskovec a Werich nuceni odejít do exilu. Emigrovali do Spojených států amerických, kde pokračovali ve své spolupráci a přenesli svůj humor a satiru na americkou scénu.
V USA se Werich a Voskovec pokoušeli prosadit na Broadwayi, kde uvedli několik her a kabaretních představení, ale jejich styl humoru nebyl vždy plně pochopen americkým publikem. Jejich nejvýznamnější hra z tohoto období byla "Pěst na oko" (1939), která reagovala na politickou situaci v Evropě a odrážela jejich frustraci z rostoucího vlivu nacismu. Přestože byli v USA relativně úspěšní, nedosáhli stejného ohlasu jako v Československu.
Po válce a rozchod
Po skončení druhé světové války se Voskovec a Werich vrátili do Československa, kde obnovili Osvobozené divadlo pod novým názvem Divadlo V+W. Jejich hry však začaly čelit cenzuře komunistického režimu, který postupně upevňoval svou moc. Voskovec, který byl politicky angažovanější, v roce 1948 opět emigroval do USA po únorovém komunistickém převratu v Československu. Zde se již nikdy natrvalo neusadil a věnoval se především filmové a divadelní práci. Usadil se v New Yorku, kde pokračoval v kariéře v amerických divadlech a filmech.
Jan Werich zůstal v Československu, kde se pokusil pokračovat v kariéře, ačkoli byl částečně omezen novými politickými poměry. Podařilo se mu však udržet se v české kulturní scéně a stal se významnou osobností československé kinematografie a divadla. Werich se stal nejen divadelníkem, ale i významným filmovým hercem, zejména díky svým rolím ve filmech jako "Císařův pekař – Pekařův císař" a "Fimfárum", které dodnes patří mezi klasiky československé filmové tvorby.
Odkaz a význam
Spolupráce Jana Wericha a Jiřího Voskovce zanechala hlubokou stopu v české kultuře. Jejich hry a satirické skeče byly inovativní svou kombinací humoru, politické kritiky a hudby, což oslovovalo široké spektrum diváků. I dnes jejich práce zůstává aktuální, ať už pro svou politickou angažovanost nebo jako příklad mimořádné umělecké spolupráce.
Werich a Voskovec představovali symbol svobody slova, satiry a kreativity. Jejich divadlo bylo nejen zábavou, ale také místem, kde se otevřeně kritizovala politická nespravedlnost a autoritářství.
PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV
19.9.2024 | Anna | |
18.9.2024 | Mikuláš Dačický | |
17.9.2024 | Jan Werich a Jiří Voskovec | |
16.9.2024 | Jaroslav Ježek | |
15.9.2024 | Jarmila Novotná | |
14.9.2024 | Viktor Ponrepo | |
13.9.2024 | Josef Hlávka |
› Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
‹ klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.