Zlaté mince Email

Jan Werich a Jiří Voskovec


Praha, 17.09.2024 17:10:40

ZPRÁVA Jan Werich a Jiří Voskovec.


Jan Werich (1905–1980) a Jiří Voskovec (1905–1981) byli významní čeští herci, dramatici a spisovatelé, kteří se proslavili především svou spoluprací v Osvobozeném divadle a svým přínosem k české kulturní scéně. Jejich humor, satira a politický komentář zasáhly široké publikum a přispěly k formování moderní české divadelní tvorby. Společně vytvořili legendární duo, které v Československu a později i v exilu ovlivnilo několik generací.

Začátky spolupráce

Jan Werich a Jiří Voskovec se seznámili v roce 1924 na pražském gymnáziu, kde oba studovali. Jejich společný zájem o literaturu a divadlo je brzy spojil. Během svých studií se Werich a Voskovec stali přáteli a začali spolupracovat na různých literárních a divadelních projektech. V roce 1926 oba vstoupili do Osvobozeného divadla, které založili členové avantgardní skupiny Devětsil. Divadlo bylo založeno jako platforma pro experimentální a avantgardní umění a představovalo výrazný odklon od tradičního divadelního provozu.

Werich a Voskovec začali v Osvobozeném divadle působit jako autoři a herci a brzy získali značnou popularitu. Jejich první společná hra "Vest pocket revue" (1927) byla satirickým revue, které reagovalo na dobové politické a společenské události. Úspěch této hry jim otevřel dveře k dalším projektům. Duo se stalo známým pro svůj specifický styl humoru, který byl kombinací politické satiry, absurdity a grotesky.

Osvobozené divadlo

Osvobozené divadlo se pod vedením Wericha a Voskovce stalo jedním z nejvýznamnějších kulturních center meziválečného Československa. Divadelní hry, které Werich a Voskovec psali a hráli, měly silně satirický a politický charakter. Byly zaměřeny na kritiku totalitních režimů, fašismu a sociálních nespravedlností. Jejich texty často reflektovaly aktuální politickou situaci v Evropě, zejména vzestup nacismu a fašismu. Jejich humor byl často absurdní a používal ironií a přehánění, aby upozornil na nedostatky společnosti.

Důležitou součástí Osvobozeného divadla byla i hudba. Spolu s Werichem a Voskovcem zde působil hudební skladatel Jaroslav Ježek, který složil řadu písní, které se staly neoddělitelnou součástí jejich inscenací. Mezi nejslavnější písně patří například "Tmavomodrý svět", "Život je jen náhoda" a "Ezop a brabenec". Tyto písně kombinovaly jazzové a populární melodie s vtipnými a často provokativními texty, které reflektovaly nálady doby.

Jednou z nejvýznamnějších her, kterou duo vytvořilo, byla hra "Caesar" (1932), která ironicky parodovala vzestup autoritářských režimů. Hra, stejně jako mnohé další jejich inscenace, kombinovala zábavu s ostrou politickou kritikou a odrážela rostoucí napětí v Evropě během 30. let. Mezi další známé inscenace patří hry "Kat a blázen", "Balada z hadrů" a "Těžká Barbora", které svým humorem a satirou přitahovaly široké spektrum diváků.

Politický kontext a exil

S nástupem fašismu v Německu a rostoucí hrozbou nacistické okupace Československa se situace pro Wericha a Voskovce stala neudržitelnou. Jejich hry byly čím dál tím více zaměřeny na kritiku totalitních režimů, což vedlo k cenzurním zásahům. Po uzavření Osvobozeného divadla v roce 1938 byli Voskovec a Werich nuceni odejít do exilu. Emigrovali do Spojených států amerických, kde pokračovali ve své spolupráci a přenesli svůj humor a satiru na americkou scénu.

V USA se Werich a Voskovec pokoušeli prosadit na Broadwayi, kde uvedli několik her a kabaretních představení, ale jejich styl humoru nebyl vždy plně pochopen americkým publikem. Jejich nejvýznamnější hra z tohoto období byla "Pěst na oko" (1939), která reagovala na politickou situaci v Evropě a odrážela jejich frustraci z rostoucího vlivu nacismu. Přestože byli v USA relativně úspěšní, nedosáhli stejného ohlasu jako v Československu.

Po válce a rozchod

Po skončení druhé světové války se Voskovec a Werich vrátili do Československa, kde obnovili Osvobozené divadlo pod novým názvem Divadlo V+W. Jejich hry však začaly čelit cenzuře komunistického režimu, který postupně upevňoval svou moc. Voskovec, který byl politicky angažovanější, v roce 1948 opět emigroval do USA po únorovém komunistickém převratu v Československu. Zde se již nikdy natrvalo neusadil a věnoval se především filmové a divadelní práci. Usadil se v New Yorku, kde pokračoval v kariéře v amerických divadlech a filmech.

Jan Werich zůstal v Československu, kde se pokusil pokračovat v kariéře, ačkoli byl částečně omezen novými politickými poměry. Podařilo se mu však udržet se v české kulturní scéně a stal se významnou osobností československé kinematografie a divadla. Werich se stal nejen divadelníkem, ale i významným filmovým hercem, zejména díky svým rolím ve filmech jako "Císařův pekař – Pekařův císař" a "Fimfárum", které dodnes patří mezi klasiky československé filmové tvorby.

Odkaz a význam

Spolupráce Jana Wericha a Jiřího Voskovce zanechala hlubokou stopu v české kultuře. Jejich hry a satirické skeče byly inovativní svou kombinací humoru, politické kritiky a hudby, což oslovovalo široké spektrum diváků. I dnes jejich práce zůstává aktuální, ať už pro svou politickou angažovanost nebo jako příklad mimořádné umělecké spolupráce.

Werich a Voskovec představovali symbol svobody slova, satiry a kreativity. Jejich divadlo bylo nejen zábavou, ale také místem, kde se otevřeně kritizovala politická nespravedlnost a autoritářství.

Jan Werich a Jiří Voskovec

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


19.9.2024
18.9.2024
17.9.2024
16.9.2024
15.9.2024
14.9.2024
13.9.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Heraldika na mincích a medailích (3) Ve znamení kříže
Dotyk středověké heraldiky je neúplný, pokud zahrnuje jen znaky zemské, rodové a městské.

Dotyk středověké heraldiky je neúplný, pokud zahrnuje jen znaky zemské, rodové a městské. Čtenáři předchozích dvou dílů našeho vyprávění chybí heraldika církevní. Abychom se s ní aspoň letmo seznámili, musíme se vrátit až k okamžiku, který předcházel první křížové výpravě.

Svah při okraji francouzského města Clermont byl plný vzrušeně gestikulujících lidí. Z davu se opakovaně ozývalo volání „Deus le volt“ (Bůh tomu chce) a nad hlavami zástupů se tu a tam objevovaly dokonce tasené meče. Papež Urban II., který právě ukončil svou plamennou řeč ke shromážděným, sledoval s mírným překvapením účinek svého proslovu. Nemohl tušit, že právě dalekosáhle zasáhl do vývoje dějin středověku.
27. 11. 1095 v Clermontu končilo zasedání církevního koncilu a témata, o kterých se jednalo, většinou nebyla v ničem převratná. Na závěr koncilu papež vyzval všechny západoevropské křesťany nejen k zajištění bezpečnosti poutníků, ale i k osvobození svatých míst z rukou nevěřících. Podobné výzvy zazněly už předtím, ale tentokrát byla odezva neobvykle silná a spontánní. Místo obvyklých nikam nevedoucích akademických debat začala rovnou vznikat armáda. K těm prvním, kteří se chápali zbraní už na shromáždění v Clermontu, se začaly připojovat tisíce dalších po celé Evropě. Lidi všech stavů spojovala nesourodá směs motivací. Naděje na odpuštění hříchů vedle snahy utéct z nesnesitelných životních podmínek, ideály osvobození Božího hrobu vedle touhy získat kořist kdesi na východě. Všechny však sjednocoval kříž, který si malovali nebo přišívali na oděvy.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 6/2014.



NOVÉ EURO DO SBÍRKY 50 € emise Europa
Záhy po uvedení eura se začala Evropská centrální banka (ECB) připravovat na druhou, technicky vylepšenou emisi papírových platidel – označované „Europa“.

Tyto bankovky jsou postupně uváděny do oběhu v pořadí dle jednotlivých hodnot. Jako první přišla v roce 2013 na řadu 5 €, roku 2014 následovalo 10 € a rok poté 20 €. Letos 5. června pak centrální banka představila nový vzor 50 €.

Padesáti eurová bankovka je v současnosti nejvíce zastoupeným nominálem. Ze všech hodnot představuje až 45 % všech obíhajících bankovek. Jejich počet je tak téměř ve stejné výši jako celkový počet všech hodnot v oběhu, jaký byl ke konci roku 2002. Jak už bylo řečeno, druhá emise eurobankovek nese název Europa. Označení je odvozeno od starořecké báje, podle níž svedl dceru fénického krále Európu bůh Zeus, který na sebe vzal podobu býka, a unesl ji na Krétu. Starověcí Řekové se příběhem nechali inspirovat a začali pojem „Europa“ používat jako zeměpisné označení celého kontinentu. Samotná podoba Európy vyobrazená na bankovkách vychází z více jak dva tisíce let staré vázy nalezené v jižní Itálii a vystavené v pařížském Louvru.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2016.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...