Zlaté mince Email

Jan Blažej Santini-Aichel


Praha, 14.08.2024 14:30:37

ZPRÁVA Jan Blažej Santini-Aichel.


Jan Blažej Santini-Aichel (1677–1723) byl jedním z nejvýznamnějších českých barokních architektů. Je znám především svým jedinečným stylem, který kombinuje barokní a gotické prvky, a vytvořením specifického architektonického stylu označovaného jako barokní gotika. Santiniho dílo mělo zásadní vliv na českou architekturu a dodnes je jeho tvorba považována za vrchol architektonického umění v českých zemích.

Původ a vzdělání

Santini se narodil v Praze do rodiny italského původu. Jeho otec byl stavitel a kameník, a tak Jan od dětství vyrůstal ve světě architektury a stavebnictví. Navzdory tělesnému postižení (byl částečně ochrnutý) prokázal mimořádný talent a zájem o architekturu, který ho přivedl k dalšímu vzdělání. Po smrti svého otce se vydal na studijní cesty do Itálie, kde se setkal s díly předních italských architektů té doby. Italské baroko mělo na jeho tvorbu zásadní vliv, ale díky svému inovativnímu přístupu dokázal zkombinovat gotické formy s barokní dynamikou.

Architektonický styl: Barokní gotika

Santiniho architektonický styl je charakterizován unikátní kombinací gotických a barokních prvků, což vytváří zvláštní harmonii mezi vertikalitou a dynamikou obou slohů. Jeho díla jsou známá svou geometrickou složitostí, využíváním symbolických a numerologických prvků a jedinečným způsobem práce se světlem.

Barokní gotika, kterou vytvořil, nebyla kopií gotických staveb, ale inovativní reinterpretací gotických principů v kontextu barokní estetiky. Tato syntéza dvou odlišných stylů vytvořila nové, mimořádně originální a nadčasové architektonické formy.

Významná díla

  1. Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (Žďár nad Sázavou) – Tento kostel je pravděpodobně Santiniho nejslavnějším dílem a je zapsán na seznamu světového dědictví UNESCO. Kostel je navržen v půdorysu hvězdy, což je symbolické zobrazení sv. Jana Nepomuckého, který je tradičně spojován s pěti hvězdami. Santiniho mistrovská práce s prostorem, světlem a symbolikou zde dosahuje vrcholu.

  2. Klášter cisterciáků ve Žďáru nad Sázavou – Tento rozsáhlý barokní areál je dalším vrcholným příkladem Santiniho tvorby. Jeho přestavby klášterních budov se vyznačují mimořádným smyslem pro geometrickou harmonii a symboliku, což je typické pro jeho styl.

  3. Kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele v Sedlci – Tento kostel, postavený v gotickém slohu, prošel díky Santinimu barokní přestavbou. Přestože zachoval mnoho gotických prvků, dynamika barokního stylu přinesla novou formu a život do starého prostoru.

  4. Kostel sv. Václava v Zvoli – Zde Santini opět uplatnil své mistrovství ve spojení gotických a barokních prvků. Tento kostel se vyznačuje jemnou elegancí a precizním využitím světla a tvarů.

Odkaz a význam

Santiniho architektura je fascinujícím příkladem spojení dvou uměleckých stylů, které na první pohled nemají mnoho společného, ale v jeho podání vytvářejí harmonickou a inovativní jednotu. Jeho schopnost vdechnout gotickým principům nový život v kontextu barokního stylu z něj učinila jednoho z nejoriginálnějších architektů své doby.

Santiniho díla byla nejen technicky a esteticky inovativní, ale také plná symboliky a duchovního významu. Jeho práce na sakrálních stavbách reflektovala hlubokou víru a snahu o vyjádření transcendentální krásy prostřednictvím architektury. Dnes jsou jeho stavby ceněny nejen jako mistrovská díla barokního umění, ale také jako kulturní památky, které dodnes přitahují zájem veřejnosti i odborníků.

Jan Blažej Santini-Aichel je právem považován za jednoho z nejvýznamnějších českých architektů a jeho dílo zůstává trvalým odkazem barokní architektury, která v sobě nese hluboký smysl pro estetiku, symboliku a duchovní rozměr.

Jan Blažej Santini-Aichel

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


18.8.2024
17.8.2024
16.8.2024
15.8.2024
14.8.2024
13.8.2024
12.8.2024
11.8.2024
10.8.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

PÍSMO NA MINCÍCHA MEDAILÍCH (8)
Návrat k antickým vzorům

16. století znamenalo v našich dějinách krátké, ale významné období hned v několika ohledech. Středověk byl nahrazován humanismem, ať už si tohle nepříliš přesné pojmenování vykládáme jakkoli. Se snahou nastolit absolutní monarchii k nám v téže době přicházel i nový sloh – renesance. Zatímco politický tlak vyvolával v české stavovské společnosti protitlak, nová umělecká forma se zabydlovala bez obtíží. To vše se, jako vždy, projektovalo i do mincovního obrazu, včetně písma.

„Kde je Berger?“ ozýval se z chodby mincovny opakovaný a stále sí lící křik. Ry tci se podívali po sobě a pak na prázdné místo po jejich kolegovi. To už se rozletěly dveře a mincmistr se vztekle rozhlédl po dílně. „Já to věděl, že uteče. A dobře udělal. Tentokrát by mu to už neprošlo. Dvě chyby ve dvou slovech a ještě ke všemu v titulu panovníka!“ Mincmistr se odmlčel a bylo vidět, že právě začal přemýšlet, jak ochránit vlastní kůži. Pak se vzpamatoval a do těch několika mlčících tváří křikl: „No co je, dělejte dál! Ale pro všemohoucího Boha, už bez chyb!“

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2018.



Haiti (2) Historie měnového vývoje
Měnou republiky z ostrova v Karibském moři jsme se zabývali už v minulém čísle.

Protože problematika jejích bankovek je poněkud obsáhlejší, přinášíme dokončení na tomto místě.

V souvislosti s touto bankovkou se nám korespondencí s BRH podařilo zjistit, že tatáž bankovka byla vydána v roce 1982 (podle BRH jako #S5P2) , avšak bez seriového čísla a také bez signatur. Do oběhu pochopitelně zařazena nebyla a proto není uvedena ani ve SCWPM. Základní změny doznala bankovka 10 a 25 gourdes. Původní bankovka z roku 1979 (Pick#242) byla nahrazena motivačně novou bankovkou v roce 1988 (Pick#247) a dále v letech 1991–1999(Pick#256a–c) & 2000–2006 (Pick#265a–c).
Podobných proměn v průběhu let proběhla celá řada u většího počtu nominálů. Porovnáme-li kupříkladu bankovku Pick#207a (1919) zjistíme, že bankovka o stejné nominální hodnotě (500 gurdes) z roku 2000 a dále do roku 2003 vypadá zcela odlišně (Pick#270) . Ta je vybavena ascendentním seriovým číslem, vlevo na A v barvě černé, vpravo v barvě červené. Seriové číslo je UV pozitivní.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2014.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
Mám rád ZLATÉ MINCE .CZ
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.