Jiří Kolář
Praha, 01.09.2024 15:51:14
ZPRÁVA Jiří Kolář.
Jiří Kolář (1914–2002) byl významný český básník, překladatel, spisovatel, a především výtvarník, jehož tvorba zasáhla do mnoha oblastí umění. Kolář je známý svou experimentální poezií a především technikou koláží, kterou dovedl k dokonalosti. Jeho život a dílo jsou úzce spjaty s politickým vývojem v Československu a exilovým obdobím po roce 1968, což se odrazilo i v jeho tvorbě.
Raný život a vliv na tvorbu
Jiří Kolář se narodil 24. září 1914 v Protivíně. Pocházel z dělnické rodiny, což mělo vliv na jeho pozdější pohled na svět a témata v jeho dílech. Měl těžké dětství, a kvůli finančním problémům rodiny musel již brzy začít pracovat. Nejprve se vyučil truhlářem, ale jeho zájem o literaturu a umění ho vedl k tomu, aby se začal věnovat psaní.
Ve 30. letech se Kolář začal více zajímat o literaturu a výtvarné umění. Patřil ke generaci mladých umělců, kteří byli ovlivněni surrealismem, dadaismem a konstruktivismem, což se odrazilo v jeho prvních básnických pokusech. Jeho raná poezie byla silně ovlivněna společenskými a politickými otázkami, stejně jako jeho dělnickým původem.
Literární kariéra a politická angažovanost
V literární kariéře Kolář zprvu začínal jako básník. V roce 1941 debutoval básnickou sbírkou "Křestný list", která byla ještě ovlivněna tradičními poetickými formami. Během druhé světové války se zapojil do literárního a kulturního odboje proti nacistické okupaci. Po válce se připojil k české avantgardě a začal experimentovat s novými formami poezie a výtvarného umění.
Kolář byl politicky angažovaný a jeho názory se často odrážely v jeho tvorbě. Po válce vstoupil do Komunistické strany Československa, ale brzy se zklamal v jejích metodách a v roce 1948 ze strany vystoupil. Tento krok měl pro něj politické následky, ale především ovlivnil jeho uměleckou cestu. V 50. letech, kdy se režim v Československu stal stále represivnějším, Kolář reagoval tím, že se začal věnovat novým formám výrazu, které byly méně politicky exponované.
Experimentální poezie a koláže
Na přelomu 40. a 50. let Kolář začal experimentovat s formou poezie a postupně přecházel od psaného slova k výtvarnému umění. Vyvinul několik experimentálních technik, z nichž nejznámější jsou jeho koláže, v nichž kombinoval texty, výstřižky z novin, fotografie a jiné materiály.
Koláž se stala hlavním výrazovým prostředkem Jiřího Koláře. Spojení slov a obrazů mu umožnilo reflektovat tehdejší politické a společenské klima nejen v Československu, ale i ve světě. Mezi jeho známé kolážové techniky patří například chiasmáž, kde skládal texty z fragmentů novin, knih a časopisů do nových celků. Další technikou byla roláž, kde stříhal obrazy a texty na proužky a následně je skládal do nové podoby.
Kolář byl silně ovlivněn dadaismem a surrealismem, ale dokázal tyto vlivy rozvinout a vytvořit zcela originální a osobitou tvorbu. Jeho koláže často nesly kritický obsah vůči režimu a totalitním systémům, což vedlo k tomu, že jeho díla byla v Československu několikrát zakázána.
Exil a mezinárodní uznání
Po sovětské invazi do Československa v roce 1968, která ukončila Pražské jaro, Kolář odmítl pokračovat v životě pod represivním režimem a odešel do exilu v Paříži. Exil měl pro něj klíčový význam, protože v zahraničí získal uznání nejen jako výtvarník, ale také jako jeden z předních evropských umělců experimentálního umění.
V Paříži se stal Kolář součástí mezinárodní umělecké scény a jeho díla byla vystavována po celé Evropě a v USA. Byl rovněž laureátem řady prestižních ocenění, včetně Herderovy ceny (1977), která je udělována za přínos evropské kultuře.
Během exilu se Kolář nadále věnoval kolážím, ale jeho práce získávala stále hlubší politický rozměr. Reflexe totality, cenzury a svobody jednotlivce zůstávala ústředním motivem jeho tvorby. Byl také aktivním podporovatelem československé exilové literatury a disidentů v domácím odboji proti komunistickému režimu.
Návrat do Československa a závěr života
Po roce 1989 a pádu komunistického režimu se Jiří Kolář vrátil do Československa, kde se stal uznávanou osobností. Jeho dílo začalo být v jeho domovině opět vystavováno a široce uznáváno. Kolář však již žil většinu času v Paříži, kam se vracel i po návratu z exilu. Jeho celoživotní dílo získalo mezinárodní uznání a Kolář byl jedním z mála českých umělců, kteří dosáhli takového úspěchu i mimo Československo.
Jiří Kolář zemřel 11. srpna 2002 v Praze. Jeho odkaz žije dál nejen prostřednictvím jeho děl, ale také skrze vliv, který měl na českou i mezinárodní uměleckou scénu. Kolář je dodnes považován za jednoho z nejvýznamnějších experimentálních umělců a básníků 20. století. Jeho práce, které prolínají literaturu, výtvarné umění a politickou reflexi, zůstávají inspirací pro nové generace umělců a intelektuálů.
Odkaz a význam
Jiří Kolář je považován za jednoho z klíčových umělců české a evropské avantgardy. Jeho experimentální přístup k poezii a kolážím otevřel nové možnosti v uměleckém vyjádření a inspiroval řadu dalších tvůrců. Díky jeho inovacím v oblasti výtvarného umění a literatury, zejména v technice koláží, se stal Kolář světově uznávaným umělcem, jehož dílo přesahuje hranice jednotlivých disciplín.
Kolářův život a dílo představují vzácný příklad toho, jak umění může být nástrojem osobního i společenského protestu a jak se může přetavit do univerzálního jazyka, který oslovuje lidi napříč kulturami a generacemi.
PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV
5.9.2024 | Kamil Lhoták | |
4.9.2024 | Beno Blachut | |
3.9.2024 | Otto Wichterle | |
2.9.2024 | Josef Bican | |
1.9.2024 | Jiří Kolář | |
30.8.2024 | Bohumil Hrabal | |
29.8.2024 | Václav Thám | |
28.8.2024 | Josef Božek | |
27.8.2024 | Jan Perner |
› Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
‹ klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.