Zlaté mince Email

Jiří Kolář


Praha, 01.09.2024 15:51:14

ZPRÁVA Jiří Kolář.


Jiří Kolář (1914–2002) byl významný český básník, překladatel, spisovatel, a především výtvarník, jehož tvorba zasáhla do mnoha oblastí umění. Kolář je známý svou experimentální poezií a především technikou koláží, kterou dovedl k dokonalosti. Jeho život a dílo jsou úzce spjaty s politickým vývojem v Československu a exilovým obdobím po roce 1968, což se odrazilo i v jeho tvorbě.

Raný život a vliv na tvorbu

Jiří Kolář se narodil 24. září 1914 v Protivíně. Pocházel z dělnické rodiny, což mělo vliv na jeho pozdější pohled na svět a témata v jeho dílech. Měl těžké dětství, a kvůli finančním problémům rodiny musel již brzy začít pracovat. Nejprve se vyučil truhlářem, ale jeho zájem o literaturu a umění ho vedl k tomu, aby se začal věnovat psaní.

Ve 30. letech se Kolář začal více zajímat o literaturu a výtvarné umění. Patřil ke generaci mladých umělců, kteří byli ovlivněni surrealismem, dadaismem a konstruktivismem, což se odrazilo v jeho prvních básnických pokusech. Jeho raná poezie byla silně ovlivněna společenskými a politickými otázkami, stejně jako jeho dělnickým původem.

Literární kariéra a politická angažovanost

V literární kariéře Kolář zprvu začínal jako básník. V roce 1941 debutoval básnickou sbírkou "Křestný list", která byla ještě ovlivněna tradičními poetickými formami. Během druhé světové války se zapojil do literárního a kulturního odboje proti nacistické okupaci. Po válce se připojil k české avantgardě a začal experimentovat s novými formami poezie a výtvarného umění.

Kolář byl politicky angažovaný a jeho názory se často odrážely v jeho tvorbě. Po válce vstoupil do Komunistické strany Československa, ale brzy se zklamal v jejích metodách a v roce 1948 ze strany vystoupil. Tento krok měl pro něj politické následky, ale především ovlivnil jeho uměleckou cestu. V 50. letech, kdy se režim v Československu stal stále represivnějším, Kolář reagoval tím, že se začal věnovat novým formám výrazu, které byly méně politicky exponované.

Experimentální poezie a koláže

Na přelomu 40. a 50. let Kolář začal experimentovat s formou poezie a postupně přecházel od psaného slova k výtvarnému umění. Vyvinul několik experimentálních technik, z nichž nejznámější jsou jeho koláže, v nichž kombinoval texty, výstřižky z novin, fotografie a jiné materiály.

Koláž se stala hlavním výrazovým prostředkem Jiřího Koláře. Spojení slov a obrazů mu umožnilo reflektovat tehdejší politické a společenské klima nejen v Československu, ale i ve světě. Mezi jeho známé kolážové techniky patří například chiasmáž, kde skládal texty z fragmentů novin, knih a časopisů do nových celků. Další technikou byla roláž, kde stříhal obrazy a texty na proužky a následně je skládal do nové podoby.

Kolář byl silně ovlivněn dadaismem a surrealismem, ale dokázal tyto vlivy rozvinout a vytvořit zcela originální a osobitou tvorbu. Jeho koláže často nesly kritický obsah vůči režimu a totalitním systémům, což vedlo k tomu, že jeho díla byla v Československu několikrát zakázána.

Exil a mezinárodní uznání

Po sovětské invazi do Československa v roce 1968, která ukončila Pražské jaro, Kolář odmítl pokračovat v životě pod represivním režimem a odešel do exilu v Paříži. Exil měl pro něj klíčový význam, protože v zahraničí získal uznání nejen jako výtvarník, ale také jako jeden z předních evropských umělců experimentálního umění.

V Paříži se stal Kolář součástí mezinárodní umělecké scény a jeho díla byla vystavována po celé Evropě a v USA. Byl rovněž laureátem řady prestižních ocenění, včetně Herderovy ceny (1977), která je udělována za přínos evropské kultuře.

Během exilu se Kolář nadále věnoval kolážím, ale jeho práce získávala stále hlubší politický rozměr. Reflexe totality, cenzury a svobody jednotlivce zůstávala ústředním motivem jeho tvorby. Byl také aktivním podporovatelem československé exilové literatury a disidentů v domácím odboji proti komunistickému režimu.

Návrat do Československa a závěr života

Po roce 1989 a pádu komunistického režimu se Jiří Kolář vrátil do Československa, kde se stal uznávanou osobností. Jeho dílo začalo být v jeho domovině opět vystavováno a široce uznáváno. Kolář však již žil většinu času v Paříži, kam se vracel i po návratu z exilu. Jeho celoživotní dílo získalo mezinárodní uznání a Kolář byl jedním z mála českých umělců, kteří dosáhli takového úspěchu i mimo Československo.

Jiří Kolář zemřel 11. srpna 2002 v Praze. Jeho odkaz žije dál nejen prostřednictvím jeho děl, ale také skrze vliv, který měl na českou i mezinárodní uměleckou scénu. Kolář je dodnes považován za jednoho z nejvýznamnějších experimentálních umělců a básníků 20. století. Jeho práce, které prolínají literaturu, výtvarné umění a politickou reflexi, zůstávají inspirací pro nové generace umělců a intelektuálů.

Odkaz a význam

Jiří Kolář je považován za jednoho z klíčových umělců české a evropské avantgardy. Jeho experimentální přístup k poezii a kolážím otevřel nové možnosti v uměleckém vyjádření a inspiroval řadu dalších tvůrců. Díky jeho inovacím v oblasti výtvarného umění a literatury, zejména v technice koláží, se stal Kolář světově uznávaným umělcem, jehož dílo přesahuje hranice jednotlivých disciplín.

Kolářův život a dílo představují vzácný příklad toho, jak umění může být nástrojem osobního i společenského protestu a jak se může přetavit do univerzálního jazyka, který oslovuje lidi napříč kulturami a generacemi.

Jiří Kolář

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


5.9.2024
4.9.2024
3.9.2024
2.9.2024
1.9.2024
30.8.2024
29.8.2024
28.8.2024
27.8.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

ZANIKLÉ LIBROVÉ MONETÁRNÍ SYSTÉMY (2)
Téma zaniklých librových systémů jsme nakousli v minulém čísle časopisu Mince a bankovky.

Přesto, že je to téma rozsáhlé, v tomto vydání jej ukončíme, abychom se od příště mohli věnovat dalším zajímavostem.

Podobnou situaci, jako v případě gambijského cedi lze zaznamenat v případě Ghany. Na území Ghany byl platný systém ghanské libry, která se dělila na 20 šilinků a 240 pencí. První a jediná librová emise nese označení 1958-1963 Bank of Ghana Building Pound Issue. Emisním ústavem byla centrální banka (Bank of Ghana). Tento bankovní dům na území Ghany působí do současnosti. Ghanské cedi se dělí po uskutečněné decimalizaci na 100 pesewas (sing. pesewa; viz níže) a má mezinárodní kód GHS, když v literatuře se setkáváme také se sekundárním symbolem GHC |. Přechod z libry na cedi proběhl prostřednictvím emise ND (1965) Nkrumah Cedi Issue. Bankovky jsou nedatované (ND). K identitě bankovek podle data centrální banka přistoupila v roce 1967. Ghanské cedi prodělalo několik inflačních stádií, kdy se hovoří o prvém až třetím cedi. První cedi (C |1) nahradil ghanskou libru v roce 1965 neparitně v poměru 1 ghanská libra = 2,4 cedi (100 pesewa = 100 pencí). Zároveň C |1 přešel na decimální systém a byl rozdělen na 100 pesewas a nikoli na šilinky a pence. První cedi bylo až do konce roku 1967 používáno jako druhé platidlo vedle stále obíhající ghanské libry.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2016.



BitCoin Krypto zlato na vzestupu
V minulém roce, v časech kyperské finanční krize, jsme mohli stále častěji slyšet o jakési digitální měně, které se říkalo bitcoin.

I když o této formě peněz se vědělo již dříve, bitcoin se poprvé dostal ve větším měřítku i do hlavních mainstream médií. Jak k tomu došlo?

Odpověď najdete již v první větě tohoto článku. Ano, byla to kyperská finanční krize, která se postarala o popularizaci bitcoinu. Lidé z jižní Evropy, bojíce se, že jim politici „znárodní“ část jejich vkladů v bance, se rozhodli, že si svá eura smění za jiná investiční aktiva (zlato, půda, nemovitosti atd.) a mnoho z nich se rozhodlo pro investiční novinku – bitcoin. Bitcoin sám o sobě není investčním aktivem, byl vytvořen jako digitální prostředek směny, tedy jako digitální měna, ale jeho deflační charakter se stal pro lidi, kteří přestali věřit politikům a bankéřům, že jim neseberou nebo nebudou znehodnocovat jejich úspory a investice ve FIAT měnách (USD, EUR, jüan, jen, Kč) základním motivem pro jeho pořízení. Pro ozřejmění, bitcoin, podobně jako zlato, není doslova deflační měnou, ale jeho nízká přirozená inflace (roční nárůst jednotek měny nebo uncí zlata), je proti nárůstům peněžní zásoby současných nekrytých FIAT měn doslova „deflací“.
Cena bitcoinu v časech kyperské krize nakonec překonala hodnotu 200 USD a vzrostla proti začátku roku 2013 skoro až dvacetinásobně. Proto se o bitcoinu začalo mluvit ve velkém a bitcoin se stal také nejlepším investičním aktivem roku 2013!

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...