Upozornění: Provozní doba během vánočních svátků a na přelomu roku. Máme omezený provoz. Více na otevírací doba.
Zlaté mince Email

Josef Božek


Praha, 28.08.2024 15:38:52

ZPRÁVA Josef Božek.


Josef Božek (1782–1835) byl významný český technik a vynálezce, který se stal jednou z klíčových osobností české průmyslové revoluce na počátku 19. století. Jeho práce přispěla k pokroku v oblasti strojírenství, zejména v konstrukci parních strojů. Ačkoli jeho život nebyl bez překážek, jeho vynálezy a inovace zanechaly trvalý odkaz v české technické historii.

Raný život a vzdělání

Josef Božek se narodil 28. února 1782 ve vesnici Biery u Těšína (dnešní Polsko). Pocházel z chudé rodiny, ale již od mládí projevoval velký zájem o mechaniku a stroje. Díky podpoře svého okolí a talentu se dostal na studia do slezské Opavy, kde začal rozvíjet své technické nadání. Později získal možnost studovat na Univerzitě v Praze, kde se zaměřil na strojírenství a mechaniku. Božek měl přirozený talent pro techniku a dokázal řešit složité problémy spojené s konstrukcí strojů a mechanismů.

Kariéra a vynálezy

Josef Božek začal svou kariéru jako hodinář a mechanik, což mu poskytlo základní dovednosti, které později uplatnil při konstrukci složitějších strojů. Byl zaměstnán na Polytechnickém institutu v Praze, kde se staral o údržbu a opravy vědeckých přístrojů. Zde se začal aktivně zajímat o parní stroje, což bylo v té době jedno z nejvíce diskutovaných technických témat. Parní stroje představovaly novou technologii, která měla revoluční potenciál v průmyslu, dopravě a energetice.

Božek si uvědomoval obrovský potenciál této technologie a začal se věnovat vývoji vlastních konstrukcí parních strojů. V roce 1815 se mu podařilo sestrojit svůj první parní vůz, který byl schopen pohánět několik tun zboží a lidí. Tento parní stroj byl jedním z prvních svého druhu v českých zemích a představoval průlom v dopravní technologii. V témže roce Božek veřejně předvedl svůj parní vůz v Praze, což vzbudilo obrovský zájem veřejnosti a technických odborníků. Jeho experimenty s parními stroji a inovativními dopravními prostředky se však ne vždy setkaly s finančním úspěchem, což bylo částečně způsobeno nedostatečnou podporou ze strany státu a mecenášů.

První parní loď

Jedním z Božkových nejvýznamnějších projektů byla parní loď, kterou sestrojil v roce 1817. V té době byl vývoj parních lodí v plenkách, a Božek byl jedním z prvních, kdo se pokusil tuto technologii uplatnit na českých řekách. Jeho parní loď měla sloužit k přepravě zboží a osob po Vltavě, a její úspěšná zkouška v Praze vzbudila velký zájem veřejnosti. Parní loď, podobně jako jeho parní vůz, představovala významný krok kupředu v oblasti dopravy.

Bohužel, kvůli nedostatku finanční podpory a technologickým omezením doby se Božkova parní loď nestala komerčně úspěšným projektem. Přesto jeho práce v této oblasti položila základy pro pozdější vývoj paroplavby v českých zemích.

Technické problémy a finanční potíže

Ačkoli byl Božek výjimečně talentovaný inženýr a vynálezce, jeho život nebyl jednoduchý. Potýkal se s nedostatkem finančních prostředků a politické podpory. Jeho parní projekty byly nákladné, a i když vzbudily velký zájem, často narážely na nepochopení nebo nedostatek financí na jejich další rozvoj. Kromě toho byla výroba parních strojů v té době náročná a drahá, což dále komplikovalo jeho situaci.

Kvůli těmto problémům Božek trpěl psychickými problémy a několikrát se ocitl v těžké finanční situaci. Navzdory těmto obtížím se nikdy nevzdal svého zájmu o techniku a inovace. Po neúspěchu svých velkých projektů se Božek vrátil k hodinářské práci a udržování vědeckých přístrojů, aby si zajistil obživu pro sebe a svou rodinu.

Pozdější život a smrt

Josef Božek i přes své významné přínosy k technickému pokroku strávil závěr svého života v chudobě. Zemřel 21. října 1835 v Praze, ve věku 53 let. Ačkoli zemřel bez významného uznání za svého života, jeho práce položila základy pro rozvoj techniky a dopravy v českých zemích.

Odkaz

Ačkoli Božek nedosáhl za svého života velkého finančního úspěchu, jeho odkaz žije dál v české technické historii. Jeho práce na parních strojích, parních vozech a lodích byla klíčová pro rozvoj průmyslu a dopravy v českých zemích. Navzdory nedostatku finančních prostředků a podpory ukázal, že inovace a technický pokrok mohou vznikat i v obtížných podmínkách.

Dnes je Josef Božek vnímán jako jedna z nejvýznamnějších postav české techniky a inženýrství. Na jeho počest bylo pojmenováno několik technických škol a institucí v České republice. Jeho jméno je připomínáno také v rámci technických muzeí, kde jsou vystaveny jeho repliky strojů a vynálezů.

Božekův příběh je inspirativním příkladem odvahy, vytrvalosti a technické inovace v době, kdy se průmyslová revoluce teprve rozjížděla. Jeho práce položila základy pro další generace českých techniků a inženýrů, kteří pokračovali v jeho odkazu a přispěli k rozvoji českého průmyslu a dopravy.

Josef Božek

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


2.9.2024
1.9.2024
30.8.2024
29.8.2024
28.8.2024
27.8.2024
26.8.2024
26.8.2024
25.8.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Ze světa kovových známek (27)
České chmelové známky II

Nejvíce chmelařů v historii – 11 430 potenciálních vydavatelů známek, je uváděno v roce 1929, kdy také na 17 264 hektarech kulminovala rozloha chmelnic v Československu. Na jejich množství měla dopad i první pozemková reforma, při níž zejména drobný příděl půdy uvedl do pohybu tisíce lidí. Zlevnění výroby účelových známek ve 20. letech minulého století spustilo lavinu i v ražbě chmelových známek. Dochovaný materiál ukazuje, že známky si nechali razit i chmelaři hospodařící na nepatrných rozlohách chmelnic.

Z úvodu by se mohlo zdát, že již z období před druhou světovou válkou existují tisíce chmelových známek. Taková je i představa většiny sběratelů, a tak není o tyto zajímavé a často mimořádně vzácné bohemiky zájem srovnatelný se známkami pivovarů. Skutečnost je ale poněkud jiná. Počet ražených známek kolísal od pár set kusů po emise několikatisícové v ydané velkostatky a později JZD a ČSSS. Většina českých chmelov ých známek byla ražena v počtu kolem 400 kusů a ve srovnání s mincemi raženými v miliónov ých nákladech tak patří ke vzácným ražbám. Fakt, že po skončení platnosti byly často jako bezcenné likvidovány celé emise, v ysvětluje velkou vzácnost některých dochovaných známek, jimž se zničení vyhnulo. Na otázku poměru odborně ražených a svépomocí zhotovených známek nelze za současného stavu bádání jednoznačně odpovědět.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 5/2015.



HERALDIKA NA MINCÍCH A MEDAILÍCH (16) Koalice oltáře a trůnu
Sestup katolické církve po schodišti společenského významu, započatý koncem 18. století, pokračoval.

Vývoj směřující k sekularizaci se v druhé polovině 19. století zdál nezvratný, zejména ve většině západoevropských zemí. Shodou různých okolností se tento trend uplatňoval ve střední Evropě trochu jinak.

„...Pane, dej mi sílu, abych dokázal čelit neznabohům a ochránit tvou církev...“ Z kaple se ozývaly úryvky šeptané modlitby. Několik bezesných listopadových nocí roku 1848 dovedlo modlícího se člověka k pocitu bezmoci a zoufalství. Hrabě Giovanni Maria Mastei – Ferreti, který jako papež už dva roky užíval jméno Pius IX., zažíval chvíle velké životní zkoušky. Byl v obležení povstalců v paláci Qurinal. K boji proti útočníkům neměl prostředky a pasivní obětí se stát nechtěl. Nazítří v převlečení uprchl na jih, daleko od Říma, kde byla mezitím vyhlášena republika. Z Neapole pak požádal císaře o pomoc proti osnovatelům krvavé revolty. Dostalo se mu jí. Rok 1848 byl osudný nejen pro rakouského císaře, ale i pro papeže. Pius IX. byl na stolci sv. Petra už dva roky a svou tolerancí vzbuzoval naděje světských liberálů a církevních modernistů. Šok z revoluce ho však radikálně a na celý život proměnil. Od zmíněného roku, už jako přesvědčený konzervativec, blokoval, brzdil a zatlačoval až do konce svých dnů. Rychle se tak dostal na pozice sil, které po roce 1848 ovládly habsburskou monarchii.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2017.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.
RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...