Zlaté mince Email

Adolf Loos


Praha, 21.08.2024 14:53:06

ZPRÁVA Adolf Loos.


Adolf Loos (1870–1933) byl rakouský architekt a teoretik moderní architektury, který významně ovlivnil vývoj evropského architektonického myšlení v první polovině 20. století. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků modernismu, zejména díky své radikální kritice dekorace v architektuře a důrazu na funkčnost a jednoduchost.

Raný život a vzdělání

Adolf Loos se narodil 10. prosince 1870 v Brně, tehdy součásti Rakouska-Uherska, v rodině sochaře a kameníka. Jeho otec brzy zemřel, což zanechalo rodinu ve finanční tísni. Loos studoval na Střední škole užitého umění v Liberci a později na Technické univerzitě v Drážďanech, kde se věnoval architektuře. V roce 1893 se rozhodl odcestovat do USA, kde strávil tři roky a byl fascinován americkým přístupem k modernitě a funkcionalismu, zejména ve městech jako New York, Chicago a Filadelfie. Toto americké prostředí mělo na něj hluboký vliv a později formovalo jeho architektonické názory.

Kritika ornamentu a teorie architektury

Adolf Loos se proslavil svou esejí "Ornament a zločin" (1908), která se stala manifestem modernistického hnutí. V této eseji ostře kritizoval nadměrné užívání dekorace v architektuře a umění, kterou považoval za zastaralou a neetickou. Tvrdil, že ornamenty zbytečně spotřebovávají čas a materiály, a měly by být nahrazeny čistými, funkčními formami. Podle Loose byla moderní společnost příliš složitá a pokročilá na to, aby se zabývala zbytečnými ozdobami. Ornament byl pro Loosa znakem primitivismu, zatímco prostota a funkcionalismus představovaly pokrok a civilizaci.

Tento přístup se stal základem jeho architektonické filozofie, kterou později aplikoval na své stavby. Loosova vize byla, že budovy by měly být především funkční a praktické, přičemž estetická hodnota by měla vycházet z proporcí a materiálu, nikoli z přídavné dekorace.

Architektonické dílo

Adolf Loos zanechal za sebou řadu významných staveb, které dodnes ovlivňují architekty po celém světě. Jeho návrhy často vyvolávaly kontroverze kvůli jejich radikálnímu odmítnutí dekorativních prvků, ale dnes jsou považovány za předchůdce moderní architektury.

  1. Loosův dům na Michaelerplatz (Looshaus), Vídeň (1910–1912)
    Tento dům se nachází v historickém centru Vídně a je jedním z nejznámějších příkladů Loosovy práce. Jeho strohý vzhled, bez jakékoli dekorace na fasádě, vyvolal v době svého vzniku obrovský odpor veřejnosti i úřadů. Fasáda Loosova domu byla považována za provokativní vzhledem k jeho umístění v blízkosti barokního Hofburgu, a mnoho lidí ji považovalo za necitlivou k okolní architektuře. Nicméně dnes je tento dům považován za klasické dílo modernismu, které předznamenalo další vývoj v architektuře.

  2. Vila Müller, Praha (1930)
    Vila Müller je dalším významným příkladem Loosova díla a zároveň jedním z nejlepších příkladů jeho konceptu Raumplan. Tento koncept se zaměřuje na uspořádání prostorů v interiéru podle jejich funkce a významu, nikoli na tradiční rozdělení místností podle podlaží. V interiéru Vily Müller jsou místnosti různé výšky a velikosti, což vytváří dynamický a přirozený prostorový zážitek. Vila Müller je dnes považována za mistrovské dílo moderní architektury a je součástí kulturního dědictví České republiky.

  3. Vila Scheu, Vídeň (1912–1913)
    Další významný dům, kde Loos aplikoval své principy jednoduchosti a funkčnosti, je vila Scheu ve Vídni. Tento dům byl jedním z prvních, kde Loos experimentoval s prostorem a interiérem podle svého konceptu Raumplan.

Raumplan: Revoluční přístup k prostorovému uspořádání

Loosův koncept Raumplan, který se stal stěžejním principem jeho návrhů, odráží jeho inovativní přístup k interiérové architektuře. V Raumplanu nejsou místnosti uspořádány horizontálně po jednotlivých podlažích, ale jsou různě propojené, aby odpovídaly jejich specifickým funkcím. Tento přístup umožňuje vytvářet dynamické interiéry, kde každá místnost má svou vlastní jedinečnou výšku a proporce podle svého účelu. Raumplan je považován za klíčový příspěvek Adolfa Loose k moderní architektuře a jeho experimenty s prostorem předznamenaly mnoho pozdějších vývojových směrů.

Odkaz a vliv

Adolf Loos svým radikálním odmítnutím ornamentu a inovativním přístupem k uspořádání prostorů zásadně ovlivnil vývoj moderní architektury. Jeho vliv sahá od evropské moderny až po funkcionalismus v USA, kde jeho myšlenky ovlivnily například Ludwiga Miese van der Rohe a další architekty mezinárodního stylu. Loosova teorie, že forma by měla následovat funkci, se stala jedním z hlavních pilířů modernistické architektury a ovlivnila generace architektů po celém světě.

I když byl Loos ve své době považován za kontroverzního a často nepochopeného, jeho odkaz dnes zůstává jako jeden z nejdůležitějších příspěvků k vývoji architektury. Jeho díla, jako Looshaus a Vila Müller, jsou dnes považována za kulturní památky, které ilustrují přechod od tradiční architektury k modernismu. Adolf Loos nejen že ovlivnil architekturu, ale svým důrazem na funkčnost a čistotu formy také přispěl k vytvoření nového estetického paradigmatu pro 20. století.

Adolf Loos

PŘEHLED DALŠÍCH ZPRÁV


25.8.2024
24.8.2024
23.8.2024
22.8.2024
21.8.2024
20.8.2024
19.8.2024
18.8.2024
17.8.2024
PŘIHLÁSIT EMAIL AKTUÁLNÍ ZPRÁVA
Tip k listování

Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v e-mail zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.
ČASOPIS MINCE A BANKOVKY
Jediný v Čechách a na Slovensku. Získáte exkluzivně pouze u nás.

Medaile na návštěvu císaře Františka Josefa I. v Liberci Chyboražba medaile z roku 1891
Numismatické památky spojené se Všeobecnou zemskou a jubilejní výstavou konanou v roce 1891 v Praze patří k oblíbeným sběratelským námětům a jsou ozdobou mnohých veřejných i soukromých sbírek.

Přesto lze i dnes po více než sto dvaceti letech od konání výstavy ještě objevit při pozorném studiu sbírkových fondů dosud nepopsané exempláře (např. jiný použitý materiál, varianty provedení nápisů, opisů, detaily reliéfu a v neposlední řadě i chyboražby). Jeden takový podle mého názoru dosud neznámý exemplář bych chtěl po krátkém úvodu numismatické veřejnosti dále představit.

Všeobecná zemská a jubilejní výstava se uskutečnila v Praze ve dnech 15. 5.–18. 10. 1891. Byla to hospodářská a společenská výstava uspořádaná na oslavu jubilea první české průmyslové výstavy v Praze roku 17911. Snahy zorganizovat další podobnou výstavu v Čechách se totiž začaly objevovat již od třicátých let 19. století. Teprve až návrh z roku 1887, uspořádat výstavu na oslavu jubilea první průmyslové výstavy pod protektorátem císaře a krále Františka Josefa I. uspěl. Slavnostního zahájení výstavy se zúčastnili ministři vídeňské vlády, poslanci zemského a říšského sněmu, představitelé české šlechty a podnikatelů. Císař František Josef I. se zahájení výstavy nezúčastnil. Výstava pak probíhala za značného zájmu veřejnosti. Uvádí se, že výstavu navštívilo kolem 2,5 milionu platících návštěvníků. Dokonce byly dny, ve kterých jich bylo více než 50 tisíc..

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 1/2013



BANKOVKY ČESKOSLOVENSKA Výstava v Teplicích
Teplické muzeum ve spolupráci s místními sběrateli připravilo výstavu papírových platidel našich babiček.

Jak už jsme vás informovali v minulém čísle našeho časopisu, V lednu jsme zvali, nyní pro vás poodhalujeme zákulisí příprav této akce.

Samotné přípravy výstavy se datují až k počátku dubna 2015, kdy PhDr. Lucie Kursové z archeologického oddělení mě oslovila s nabídkou uspořádání výstavy na zdejším zámku na téma „Bankovky Československa“. Kontaktoval jsem svého kolegu a kamaráda Jana Šenfelda z pobočky ČNS Teplice, který se specializuje na Československé a Německé bankovky, zda by do tohoto projektu šel spolu se mnou. Na schůzce s Lucií jsme si řekli, co by se mělo vystavovat, připravili jsme seznam dostupných bankovek z našich sbírek, předběžně vypočetli rozsah a počet výstavních klipů. Od Lucie jsem si nechal poslat rozměr klipu, z kterého jsem vytvořil jeden zkušebnís celkovou vizualizací, včetně rozložení a hlaviček.V červnu jsem se sešel s Lucií a kurátorem numismatické sbírky teplického muzea Mgr. Viktorem Kellerem, kterého jsme seznámili s naší dosavadní prací a možnostmi jakými může muzeum do výstavy přispět.

Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2016.

VÍCE O ČASOPISU DALŠÍ ČLÁNKY
Mám rád ZLATÉ MINCE .CZ
©2003-2024 Zlaté mince - Numismatika. Nejlevnější prodejce investičního zlata a drahých kovů v Čechách a na Slovensku. Dodáváme investiční zlato renomovaných švýcarských rafinérií. Zlaté slitky a mince nejvyšší ryzosti máme skladem v nadstandartním množství. Jsme smluvní partner České národní banky a Národnej banky Slovenska. Prodáváme a vykupujeme medaile, které razí Česká mincovna, Pražská mincovna nebo Mincovna Kremnica. Naši nabídku doplňují vybrané stříbrné mince a slitky značek Argor Heraeus a PAMP. Pořádáme on-line aukce mincí. Dovážíme sběratelské potřeby německé firmy Leuchtturm. Vydáváme časopis Mince a Bankovky. Sledujte kurz zlata. Využijte akční ceny. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování textů a fotografií je bez písemného souhlasu zakázáno.